Min 1209´a, den sovande råttan...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Min 1209´a, den sovande råttan...

Inlägg av Coolvette »

En kort resumé över mitt anspråkslösa projekt.
Jag hade ju en fyrväxlad motor över, köpt från Portugal, med 4,3´a och kyrkportare.
En forumkollega ville byta till sig fläktkåpor och det passade mig bra, vi bytte och min motor blev fartvindskyld.

Kollade efter lämpliga ramar och fastnade för en sliten 1209´a som såldes utan motor, penselmålad ram och var allmänt trött:
Bild

Bild

Eftersom jag inte är så petig så ville jag inte lägga någon energi på att göra en fullständig renovering.
Jag följer ofta devisen "K.I.S.S" (Keep It Simple, Stupid) och har inget behov av att synas i mängden.
I jobbet reser jag en del, mellan 80 och 100 resdagar per år, mest ute i Europa, vill inte lägga för mycket tid på utdragna projekt.

Fick byta fälgen bak då den gamla var för rostig i ekerhålen, intressant då det var första gången jag ekrade upp ett hjul.
Sadeln som satt på var ju fel, en späckhuggare letades upp och köptes så nu ser den rätt ut.

Idag tog jag ut moppen, såhär ser den ut, här med Jamarcol-blåsan, uppmärksamma ser kanske skärmstagen från en Compact, förklaring följer längre ner.
Bild

För att göra något annorlunda ville jag slippa kyrkportaren, tankarna föll på en Dellorto UA 19 med liggande trottel.
Då jag var 15 år, 1975, var det en exklusiv förgasare, man såg bara några få, ville ha en sådan nu.
Köpte en på Italienska ebay och fick hem den via en kollega i Milano.
Hittade ett ställbart munstycke i USA, blev lika dyrt som förgasaren men jag slipper ett antal lösa munstycken.
Insuget består av en bit mopedstyre och några plana profiler för att montera mot cylindern, med Ramair luftfilter ser det ut såhär:
Bild

Notera HVA Flinta-spaken, en modd jag gjorde redan som femtonåring, tycker det gör under för att korta växellägena på Sachsen.
Eftersom "badkaret" inte fyller någon funktion klippte jag en plåt som limmades över hålet.
Bild

Bild

Svarvade ett fäste för luftfilter, originaltratten är svår att montera filter på.
Bild

Bild

Bild

Utsikten från "cockpit", på Sachsvis sitter munstycket på högersidan men på denna ramen kan man köra och justera samtidigt.
Med en böj närmast förgasaren fick jag ut gasvajern på ett smidigt sätt:
Bild

Hittade en kille som sålde andra avgasmuttrar på Blocket, för två år sedan, köpte en, kom till användning nu:
Bild

Den fotväxlade motorn ska ha andra fotpinnar, löste det genom att bredda vänsterpinnen 40 mm och vika bak hela fästet samt borra ett nytt hål (K.I.S.S)...
Bild

Skärmstagen?
Ville använda en sidohängd väska och då tycker jag att det krävs stag för att hålla väskan stadig, här med 80TS-ljudddämpare:
Bild

Stagen krävde distanser för att gå parallellt med pakethållaren, små plattjärn monterades för att slippa borra hål i skärmen:
Bild

Bild

Bild

Den uppmärksamme ser kanske att pakethållarens bygel kommer från en cykel?
Den saknades vid köpet, den kromade som sitter på hittade jag en dag när jag var ute med hundarna och ja, varför inte...?

Fler helbilder, här med väska och Jamarcol-dämpare:
Bild

Väskan på vänstersidan:
Bild

Från Simtus köpte jag ett set med styrlås och swinglås med samma nyckel, inget pålitligt stöldskydd men hellre än att lämna hålen tomma:
Bild

Lite utsortering återstår, finjustering och tändning, sitter en centrumstiftstopp på också.
Drevningen är kanske för "långbent", det sitter 14-30 kuggars på.
Jag får testa, kanske får jag dreva ner den något, antingen till 13-30 eller 14-34, vi får se.

Men "den sovande råttan"...? En liten ordlek med två engelska uttryck, "rat bike" och "street sleeper"... 8)

En "rat bike" är ju en synbart risig maskin med allt mekaniskt i ordning.
En "street sleeper" är en maskin som ser alldaglig ut men som överraskar grannen vid rödljuset med sina prestanda.

Denna moppe är egentlig ingen ratbike och ingen sleeper hellre, vi får se hur den går, startade den idag.
TolvNollNio

Re: Min 1209´a, den sovande råttan...

Inlägg av TolvNollNio »

thumb_up
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Bra projekttråd, intressanta lösningar och trevligt skrivet. :thumb:
testo
Forumsponsor

Inlägg av testo »

Trevligt bygge! Det blir intressant att höra hur ua19 gasaeren funkar på en 4,3a!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

testo skrev:Trevligt bygge! Det blir intressant att höra hur ua19 gasaeren funkar på en 4,3a!
UA19 funkade utmärkt på 4,3a på -70talet. finns väl ingen anledning att
den inte ska göra det idag med.

erlan
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Trevligt projekt thumb_up
HSE

Inlägg av HSE »

Ett projekt i min smak. Det ställbara munstycket måste varit svårt att hitta, ibland har man förstås tur :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

HSE skrev:Ett projekt i min smak. Det ställbara munstycket måste varit svårt att hitta, ibland har man förstås tur :D
Tack för kommentarerna.

Som sagt, inget bygge som sticker ut (mer än förgasaren...) men jag vill ha det så.

Munstycket fann jag hos denna firma:
http://guzzino.com/index.html
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:
testo skrev:Trevligt bygge! Det blir intressant att höra hur ua19 gasaeren funkar på en 4,3a!
UA19 funkade utmärkt på 4,3a på -70talet. finns väl ingen anledning att
den inte ska göra det idag med.

erlan
Det hoppas jag,
För att underlätta andningen fick VRM-Roffe frisera avgasporten då han borrade cylindern till 38,3.

Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tips.
börja med 1mm förtändning och sen öka.
börjar du på std 3mm kan det nog bli varmt åt kolven med den kombon.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:tips.
börja med 1mm förtändning och sen öka.
börjar du på std 3mm kan det nog bli varmt åt kolven med den kombon.

erlan
Tack för tipset.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Någon kanske undrar hur det gick med mitt lilla projekt, nu kan jag fylla på lite.
På grund av trist väder, omfattande jobbresor samt husvagnsresor för att ställa ut hundar (fruns hobby) har det blivit få gånger jag tagit mig tid att köra med moppen.

När jag köpte förgasaren saknades chokesliden, de som känner till dessa förgasare vet att den sitter inne i trotteln och skjuts upp eller ner med staget genom trottellocket:
Bild

På min förgasare var staget tomt:
Bild

Jag tänkte att jag skulle klara mig utan, det finns flödare så det borde funka för att underlätta start, utan chokesliden.
Det stämde, moppen var enkel att starta men jag fick aldrig någon ordning på låg- och mellanregistret.
Oavsett nålens läge gick den ibland rent och ibland boggade den rejält.

Bäst gick den med blandningsskruven i botten och på dessa förgasare sitter skruven före trottelloppet, "uppströms", och om dessa skruvas i botten är blandningen som fetast.
Bild

Jag vet inte om det är just den saknade chokesliden eller om det finns andra orsaker, jag har ordnat en ny slid men har inte fått den ännu så jag har inte kunnat testa.
På fullgas fungerade den dock helt OK, utan vidare finjusteringar klockade jag den för 72 km/h med telefon-GPS, tror att det fanns mer att hämta om jag tagit mig tid att leka med ljuddämpare, tändning och annat men tid och lust har saknats.
Tröttnade och monterade tillbaka min original kyrkportare bara för att se att den fungerar som den ska vilket den gör.

För tre veckor sedan klantade jag till det rejält och sargade höger långfinger.
Jag hade en dust med herrarna Black&Decker, inga detaljer, det är mest pinsamt... :oops: cocos_acc.gif hate-wall.gif slider_anon.gif
Foto finns här, observera, inget vackert...!
http://i1095.photobucket.com/albums/i47 ... dsyaqo.jpg

Eftersom det är svårläkt och känsligt betraktar jag säsongen som över även om vädret tillåter moppekörning länge än.
Högerhanden är ju för gas&broms så där vill jag ha full funktion, inte ett stelt&ömt finger.

Börjat så smått lessna, funderar på att sälja grejorna och börja på ett nytt projekt att leka med i vinter.
Eventuellt bryter jag min princip och styckar moppen för att få bästa start på nästa projekt, har inte bestämt mig ännu.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du rätt skruv på lågfartsjusteringen?
en kanal är borrad genom skruven!! på längden!
och rent i det lilla munstycket?

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:har du rätt skruv på lågfartsjusteringen?
en kanal är borrad genom skruven!! på längden!
och rent i det lilla munstycket?
Intressanta frågor... 8)

Om jag tar bort fjädern på justerskruven så bottnar skruven innan gängan är slut så jag tror att skruven är rimligt rätt.

Någon kanal som är borrad i skruvens längd hittar jag inte, bara ett spetsigt säte som det brukar vara längst fram.
Fann dock en sajt i England där dom säljer dessa justerskruvar, dock med ett hål på tvären om det är vad du menar:
Bild
Denna justerskruv ska vara avsedd för Dellorto UA så det är kanske där felet ligger?

Vilket "lilla munstycke"?
Det ser inte ut att finnas något litet munstycke i botten av lågfartsjusteringen, bara ett säte för justerskruven.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

lågfartsmunstycket sitter bredvid huvudmunstycket, innanför banjokopplingen.
du har fel justerskruv!
skruven för tomgångsvarv ser fel ut. antagligen den som sitter i hålet för luftskruven, och någon tagit en annan skruv till tomgångsvarvet.

erlan
Skriv svar