Jag hade ju en fyrväxlad motor över, köpt från Portugal, med 4,3´a och kyrkportare.
En forumkollega ville byta till sig fläktkåpor och det passade mig bra, vi bytte och min motor blev fartvindskyld.
Kollade efter lämpliga ramar och fastnade för en sliten 1209´a som såldes utan motor, penselmålad ram och var allmänt trött:

Eftersom jag inte är så petig så ville jag inte lägga någon energi på att göra en fullständig renovering.
Jag följer ofta devisen "K.I.S.S" (Keep It Simple, Stupid) och har inget behov av att synas i mängden.
I jobbet reser jag en del, mellan 80 och 100 resdagar per år, mest ute i Europa, vill inte lägga för mycket tid på utdragna projekt.
Fick byta fälgen bak då den gamla var för rostig i ekerhålen, intressant då det var första gången jag ekrade upp ett hjul.
Sadeln som satt på var ju fel, en späckhuggare letades upp och köptes så nu ser den rätt ut.
Idag tog jag ut moppen, såhär ser den ut, här med Jamarcol-blåsan, uppmärksamma ser kanske skärmstagen från en Compact, förklaring följer längre ner.

För att göra något annorlunda ville jag slippa kyrkportaren, tankarna föll på en Dellorto UA 19 med liggande trottel.
Då jag var 15 år, 1975, var det en exklusiv förgasare, man såg bara några få, ville ha en sådan nu.
Köpte en på Italienska ebay och fick hem den via en kollega i Milano.
Hittade ett ställbart munstycke i USA, blev lika dyrt som förgasaren men jag slipper ett antal lösa munstycken.
Insuget består av en bit mopedstyre och några plana profiler för att montera mot cylindern, med Ramair luftfilter ser det ut såhär:

Notera HVA Flinta-spaken, en modd jag gjorde redan som femtonåring, tycker det gör under för att korta växellägena på Sachsen.
Eftersom "badkaret" inte fyller någon funktion klippte jag en plåt som limmades över hålet.

Svarvade ett fäste för luftfilter, originaltratten är svår att montera filter på.

Utsikten från "cockpit", på Sachsvis sitter munstycket på högersidan men på denna ramen kan man köra och justera samtidigt.
Med en böj närmast förgasaren fick jag ut gasvajern på ett smidigt sätt:

Hittade en kille som sålde andra avgasmuttrar på Blocket, för två år sedan, köpte en, kom till användning nu:

Den fotväxlade motorn ska ha andra fotpinnar, löste det genom att bredda vänsterpinnen 40 mm och vika bak hela fästet samt borra ett nytt hål (K.I.S.S)...

Skärmstagen?
Ville använda en sidohängd väska och då tycker jag att det krävs stag för att hålla väskan stadig, här med 80TS-ljudddämpare:

Stagen krävde distanser för att gå parallellt med pakethållaren, små plattjärn monterades för att slippa borra hål i skärmen:

Den uppmärksamme ser kanske att pakethållarens bygel kommer från en cykel?
Den saknades vid köpet, den kromade som sitter på hittade jag en dag när jag var ute med hundarna och ja, varför inte...?
Fler helbilder, här med väska och Jamarcol-dämpare:

Väskan på vänstersidan:

Från Simtus köpte jag ett set med styrlås och swinglås med samma nyckel, inget pålitligt stöldskydd men hellre än att lämna hålen tomma:

Lite utsortering återstår, finjustering och tändning, sitter en centrumstiftstopp på också.
Drevningen är kanske för "långbent", det sitter 14-30 kuggars på.
Jag får testa, kanske får jag dreva ner den något, antingen till 13-30 eller 14-34, vi får se.
Men "den sovande råttan"...? En liten ordlek med två engelska uttryck, "rat bike" och "street sleeper"...

En "rat bike" är ju en synbart risig maskin med allt mekaniskt i ordning.
En "street sleeper" är en maskin som ser alldaglig ut men som överraskar grannen vid rödljuset med sina prestanda.
Denna moppe är egentlig ingen ratbike och ingen sleeper hellre, vi får se hur den går, startade den idag.