ILO fladdermus

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
JHE

ILO fladdermus

Inlägg av JHE »

Hej. Har i min ägo en ILO cylinder med "batcave" insug och har noterat att dessa verkar vara eftertraktade och säljs för fina pengar på tradera. Eftersom cyllen kom med i ett konvolut (som det tydligen heter) i botten av en plasthink och inte har kostat mig något direkt tänkte jag krydda till det lite i spekulativt syfte.

Vill borra upp den till 40mm och använda Husqvarna överdimensionskolv 40 mm.

Fråga: kolven har 3mm kortare skört än en ILO kolv vilket ju kommer att motsvara ett kolvjack på 3mm - blir detta "för mycket"? Alltså ett övertrim som helt saknar lågvarvsegenskaper och som bolmar soppa baklänges ur fuggen samtidigt som den råmar som en hel Bregottfabrik? Insuget är ju trots allt ganska stort redan. Vill ju inte lura på nån en snygg men oduglig cylle
Senast redigerad av JHE den 09 nov 2015, 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ilo55cc

Re: ILO fladdermus

Inlägg av ilo55cc »

Kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem. Har kört med 5mm lucka på ilo-originalkolv i dylik cylinder utan problem.
Sen har jag för mig att alla kolvar till ilo större än 39mm är flintakolvar även om de kallas ilo.
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

HVA är det du får köra med och det fingerar bra, finns inget annat direkt
även fast en del säljer det som ILO kolvar
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
JHE

Inlägg av JHE »

Den skulle funka nu men loppet är lätt rostangripet och den har en lätt repa över avgasporten så just nu är den väl inte värd något direkt men flänsar,stos och gängor är ju bra så det vore ju en idé. Men klart pyntar jag en tusing för borrning och kolv så blir det väl ett nollsummespel av det hela? Vi får se, intressant hade det varit min dacke med 60 kubik pinnar ju på bra med 12mm boing. Kanske skulle skaffa en 3pet motor och en Monarkram!
JHE

Inlägg av JHE »

Tack för info om att 40mm kolvar säljs som ilo när det i själva verket är Husqvarna!
JHE

Inlägg av JHE »

Har beställt kolv nu - suspekt billig 120:- !!
Nåväl vi får gasa och se.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja när du får betala marknadspris för borrningen, så tjänar du nog inget på det.
även cylindrar i behov av borrning brukar betalas med en bra slant på tradera.

erlan
Användarens profilbild
lekeberg
Kontakt:

Inlägg av lekeberg »

jag lämnade iväg en fladdermuscylle+en som bara var uppborrad 14mm i insug - oppsvarvat lopp till 40mm på bägge kostade en låda öl :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

lämnar man in det på en mekanisk verkstad, och betalar vitt för det, så får man nog räkna med minst 700+moms för första cylindern, och minst 350+moms för nästa.

så var rädd om den kompisen, lekeberg.

erlan
Användarens profilbild
lekeberg
Kontakt:

Inlägg av lekeberg »

Var inne på pelganders motorslip o hörde efter vad det skulle kosta och de skulle ha 600kr/st
JHE

Inlägg av JHE »

Tack för infon! Får väl tänka om kanske även om jag sett dessa cylindrar säljas för 1700 som mest!
Såg nämligen att min ilo motor har nållagrad lillända på vevstaken! En enorm förbättring jämfört med den vanliga. Var köper man dessa nållager f.ö?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

prova att fråga efter nållagret hos nån som säljer reservdelar till moderna mopeder.
italienarna har 10mm kolvbult än.
om du har nållager är chansen stor att det är primärtransmission med kedja i motorn.

erlan
JHE

Inlägg av JHE »

Ok! Min har rem som vanligt men är det nåt problem egentligen? Har själv erfarenhet av remmar som pajat men det har ju berott på felaktig olja.

Med gräsklipparolja så har mina senare åk funkat bra trots begagnad rem och lite slitna remhjul.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nej remmen tål en hel del. det var närmast ett antagande.
första motorerna med kedja hade nållager. när man gick över till rem, började man med bussning.
sen på dom sista årsmodellerna var det nållager igen om jag fattat rätt. men då hade man redan slutat med ilomotorer på svensktillverkade mopeder. -64 var väl sista året på monarscooten?
och jag har alltid antagit att det var motorer man hade kvar i lager? rätta mig om jag har fel där!
så din vev är antingen renoverad eller nyare än moppen?

erlan
JHE

Inlägg av JHE »

Hej erlan! Vet ej hur gammal den är men den är 2 vxl vanlig så vet er hur vevaxeln hamna i den. Det fina är ju att man kan minska oljeinblandningen med nållager i kolvbulten. Om man har lite mer "kraft" med en sån här cylle borde man kunna dreva lite för att kompensera för att den inte har 3 växlar.
Skriv svar