Sida 1 av 2

ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 19:11
av JHE
Hej. Har i min ägo en ILO cylinder med "batcave" insug och har noterat att dessa verkar vara eftertraktade och säljs för fina pengar på tradera. Eftersom cyllen kom med i ett konvolut (som det tydligen heter) i botten av en plasthink och inte har kostat mig något direkt tänkte jag krydda till det lite i spekulativt syfte.

Vill borra upp den till 40mm och använda Husqvarna överdimensionskolv 40 mm.

Fråga: kolven har 3mm kortare skört än en ILO kolv vilket ju kommer att motsvara ett kolvjack på 3mm - blir detta "för mycket"? Alltså ett övertrim som helt saknar lågvarvsegenskaper och som bolmar soppa baklänges ur fuggen samtidigt som den råmar som en hel Bregottfabrik? Insuget är ju trots allt ganska stort redan. Vill ju inte lura på nån en snygg men oduglig cylle

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 19:57
av ilo55cc
Kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem. Har kört med 5mm lucka på ilo-originalkolv i dylik cylinder utan problem.
Sen har jag för mig att alla kolvar till ilo större än 39mm är flintakolvar även om de kallas ilo.

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 20:19
av disktant
HVA är det du får köra med och det fingerar bra, finns inget annat direkt
även fast en del säljer det som ILO kolvar

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 20:20
av JHE
Den skulle funka nu men loppet är lätt rostangripet och den har en lätt repa över avgasporten så just nu är den väl inte värd något direkt men flänsar,stos och gängor är ju bra så det vore ju en idé. Men klart pyntar jag en tusing för borrning och kolv så blir det väl ett nollsummespel av det hela? Vi får se, intressant hade det varit min dacke med 60 kubik pinnar ju på bra med 12mm boing. Kanske skulle skaffa en 3pet motor och en Monarkram!

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 20:36
av JHE
Tack för info om att 40mm kolvar säljs som ilo när det i själva verket är Husqvarna!

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 21:30
av JHE
Har beställt kolv nu - suspekt billig 120:- !!
Nåväl vi får gasa och se.

Re: ILO fladdermus

Postat: 27 okt 2015, 23:14
av erlan
ja när du får betala marknadspris för borrningen, så tjänar du nog inget på det.
även cylindrar i behov av borrning brukar betalas med en bra slant på tradera.

erlan

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 14:13
av lekeberg
jag lämnade iväg en fladdermuscylle+en som bara var uppborrad 14mm i insug - oppsvarvat lopp till 40mm på bägge kostade en låda öl :wink:

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 14:29
av erlan
lämnar man in det på en mekanisk verkstad, och betalar vitt för det, så får man nog räkna med minst 700+moms för första cylindern, och minst 350+moms för nästa.

så var rädd om den kompisen, lekeberg.

erlan

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 14:36
av lekeberg
Var inne på pelganders motorslip o hörde efter vad det skulle kosta och de skulle ha 600kr/st

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 16:41
av JHE
Tack för infon! Får väl tänka om kanske även om jag sett dessa cylindrar säljas för 1700 som mest!
Såg nämligen att min ilo motor har nållagrad lillända på vevstaken! En enorm förbättring jämfört med den vanliga. Var köper man dessa nållager f.ö?

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 19:23
av erlan
prova att fråga efter nållagret hos nån som säljer reservdelar till moderna mopeder.
italienarna har 10mm kolvbult än.
om du har nållager är chansen stor att det är primärtransmission med kedja i motorn.

erlan

Re: ILO fladdermus

Postat: 08 nov 2015, 19:38
av JHE
Ok! Min har rem som vanligt men är det nåt problem egentligen? Har själv erfarenhet av remmar som pajat men det har ju berott på felaktig olja.

Med gräsklipparolja så har mina senare åk funkat bra trots begagnad rem och lite slitna remhjul.

Re: ILO fladdermus

Postat: 09 nov 2015, 00:16
av erlan
nej remmen tål en hel del. det var närmast ett antagande.
första motorerna med kedja hade nållager. när man gick över till rem, började man med bussning.
sen på dom sista årsmodellerna var det nållager igen om jag fattat rätt. men då hade man redan slutat med ilomotorer på svensktillverkade mopeder. -64 var väl sista året på monarscooten?
och jag har alltid antagit att det var motorer man hade kvar i lager? rätta mig om jag har fel där!
så din vev är antingen renoverad eller nyare än moppen?

erlan

Re: ILO fladdermus

Postat: 09 nov 2015, 00:33
av JHE
Hej erlan! Vet ej hur gammal den är men den är 2 vxl vanlig så vet er hur vevaxeln hamna i den. Det fina är ju att man kan minska oljeinblandningen med nållager i kolvbulten. Om man har lite mer "kraft" med en sån här cylle borde man kunna dreva lite för att kompensera för att den inte har 3 växlar.