Senaste projektet en Wici troligen från 59-60 saknade motor,framhjul och lite annat när jag bytte mej till den.Köpte en 50s motor på Ebay från Portugal för 150 euro + frakt 30 euro satt ny kick och vxlpedal på,öppna motorn och allt såg bra ut bytte bara packboxar och växelkil lite kul åkså att det är 42mm borr visste inte att det fanns borde bli 60cc eller nåt.Köpte åkså en Bing 21mm på Ebay tänkte det borde bli lagom.Svetsat nya motorfästen och flyttat upp svinginfästningen för att inte va ivägen för kedjan bromspedalaxlen går igenom gamla svinghålet nu passa på och göra lite förstärkningar på ramen samtidigt.Starta upp den i Lördags,gick perfekt på tomgång men dog så fort man gasa, kolla igenom förgasarn igen såg bra ut inget skit satt ett 95 munstycke i borrade upp det till 1mm och det blev bättre så borra med 1,2mm borr och höjde nålen till översta läget nu jävlar blev det ryt ut och testa, pinnade på bra men eftersom det börja bli mörkt (inget lyse)och bromsarna knappt tog blev det inte så långt.Fixa till bromsarna hjälpligt och ut igen på Söndan jodå bromsen tog i alla fall så gaffeln trycktes ihop och skärmen gick i cylindern blev till att korta framskärmstagen.Kopplingen slirade lite så jag glasblästrade stålplattorna verkar funka.Koppla elen och allt funka tills man gasa då gick framlampan,kollade vad Motoplaten gav 6volt 35/21/5 borde ha fattat att 15watts lampa inte skulle hålla koppla allt över 21w kabeln tills jag kommit på nått bättre.Ska försöka ordna andra hjul med bättre bromsar och kolla om det är nått jag behöver ändra sen kanske man kan kosta på den lite färg hade inte gjort det om den inte varit penselmålad nu.
Tackar för kommentarerna
Monterat framhjul från Puch Florida,beställde bromsvajer och belägg från Mopedrenovering tog dom dyrare Newfren backarna. Montera backarna på skölden och satte upp den i svarven och tog av lite så hela ytan ligger mot trumman (slipper slita in dom) så nu kan man få hejd på moppen åkså blir nog samma bak om jag hittar ett Floridahjul till.
Någon som vet anledningen till att svingen är delbar?Hjulet går ju att få ut utan att dela
Man är ju ingen stjärna på att lacka men jag lyckades i alla fall skita ner duktigt Eftersom tanken ska bli 2 färgad fick man ju maskera och det gjorde jag väl för innan det härdat ordentligt,blev märke efter tejpen får se om det går att våtslipa bort
Denna moppe har i original ett heltäckande kedjeskydd är et rent H-Vete att få loss
Man plockar helt enkelt bort den biten för att kunna byta däck eller laga punka utan att ta bort hjulet.....
Tackar för svaret,det förklara det ju. Svingen är nu mera ej delbar(svetsad och förstärkt)
Tanken blev nermattad och lackad med 2 komponents klarlack blev lite nyans skillnader i silverfärgen men det kan jag stå ut med ska ha på nån sorts dekal och ev. pin stripe. Dålig bild
Bygget har funkat hela säsongen utan kludd och är faktiskt stabilare än jag trott, pinnar på i 90km och kunde gått fortare med annan drevning men det är roligare med framhjulslyft. Cylindern har 42mm borr och är lite tillsnyggad i kanalerna,bingförgasarn funkar bra med huvudmunstycket uppborrat till 1,7mm.
Årets plan är Athena 80cc (redan skaffad) större förgasare och ev. annat tändsystem, andra stötdämpare bak och försöka hitta bättre kromdetaljer
Colt bygge å med riktig fin SACHS motor med drevet på rätt sida och som tål det mesta
och den passade alledes utmärkt på din ram med en snygg färg kombination...
Jag gillar 50s motorn, den är både kraftigt byggd och lättmekad förutom att justera in växlarna som kan va lite bökigt och att kedjedrevet kan sitta uta bara helvete