Sida 1 av 5

Crescent MCB 1254

Postat: 06 dec 2015, 15:48
av MattiasPettersson
Hej!
Undrar om någon annan här på raktetsport som också har en crescent mcb 1254, 1253 eller liknande med morini motor? :)
Vore intressant att få reda på lite fakta om den eftersom jag själv inte vet så mycket om den!

Laddar upp en bild på hur min ser ut!
IMG_2730.PNG

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 16 jan 2016, 18:57
av MattiasPettersson
Verkar inte vara någon som känner till den här sortens moped modell.. Provar lägga in den på moped i forumet

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 17 jan 2016, 08:41
av HSE
Har du läst denna test? http://mo-ped.se/tv/test76b.htm

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 17 jan 2016, 13:12
av erlan
vi utgår från att du läst det lilla som står på raketsports hemsida.

erlan

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 22 jan 2016, 22:45
av MattiasPettersson
Japp, verkar vara en sällsynt och icke populär moped va jag kan förstå, men kan det finnas något värde på den eftersom att den är nästan helt original? Är nämligen sugen på att trimma den, men osäker då jag inte vill att den ska sjunka i pris

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 08:39
av HSE
Du kan alltid hålla utkik efter delar på blocket och tradera, eftersom motorn inte är så vanlig blir priserna inte så höga. Jag köpte en Nos cylinder med topplock för några hundralappar för några år sedan. Kunde förstås inte hålla mig utan provkörde cylindern så den har gått ett par mil nu...Gjorde 40 på mätaren med denna :D
Nos cylinder och topplock.jpg

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 17:10
av MattiasPettersson
HSE skrev:Du kan alltid hålla utkik efter delar på blocket och tradera, eftersom motorn inte är så vanlig blir priserna inte så höga. Jag köpte en Nos cylinder med topplock för några hundralappar för några år sedan. Kunde förstås inte hålla mig utan provkörde cylindern så den har gått ett par mil nu...Gjorde 40 på mätaren med denna :D
Nos cylinder och topplock.jpg
Va kul! Vad för sorts moped kör du den cylindern på, HSE? :)

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 19:07
av HSE
En Eira Ducati 1960 års modell med tvåväxlad Minarelli motor. Ramen är original som jag köpte 1960 men då motorn fastnat under åren tills jag tog tag i den igen så är den bytt till likadan. Cylindern på din motor har kortare kylflänsar och är på 1 hk mot de 0,8 som gällde 1960 men ser annars likadan ut och passar rakt över.
Flyttade bilder 094.jpg
Minarelli 002.JPG
Flyttade2 043.jpg

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 19:10
av HSE
Annan bild på mopeden.
Flyttade bilder 266.JPG

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 23:03
av MattiasPettersson
Snygg hoj, HSE!
Funderar hur jag ska kunna få ut mer kraft i min, då den är väldigt svag uppför, plana topplocket kanske skulle funka?

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 23 jan 2016, 23:39
av erlan
den där paddljuddämparen är väl det första som ska bort om det ska trimmas.

erlan

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 24 jan 2016, 09:16
av HSE
Ta bort pluggen gör en hel del på styrkan i uppförsbackarna,men bara 4-5 km på toppfarten. Sedan kan kolvringarna tappat spänsten med åren så byte till nya skadar inte, Sachs 28 mm passar så de är lätta att få tag i. Och givetvis kolla så ljuddämparen inte är igensotad.

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 24 jan 2016, 12:27
av erlan
MattiasPettersson skrev:Japp, verkar vara en sällsynt och icke populär moped va jag kan förstå, men kan det finnas något värde på den eftersom att den är nästan helt original? Är nämligen sugen på att trimma den, men osäker då jag inte vill att den ska sjunka i pris
hur den håller sig i pris beror nog på hur du lyckas med trimningen,
det gäller ju att få ett brett register, med ork på låga varv, när det är en enpetare.

erlan

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 24 jan 2016, 19:38
av MattiasPettersson
HSE skrev:Ta bort pluggen gör en hel del på styrkan i uppförsbackarna,men bara 4-5 km på toppfarten. Sedan kan kolvringarna tappat spänsten med åren så byte till nya skadar inte, Sachs 28 mm passar så de är lätta att få tag i. Och givetvis kolla så ljuddämparen inte är igensotad.
Ingen plugg, kolvringarna är ok kollade i höstas med bladmått, sotade även ur avgassystemet som var igen kladdat med oljerester och olja, använde avfettningsmedel och lät det vara i nån dag. sedan gick den igång igen men inte mycket bättre än innan gick den

Re: Crescent MCB 1254

Postat: 24 jan 2016, 20:39
av erlan
avfettning räcker inte för det som blivit hopbränt medan den gick bra.

det snällaste jag vet som löser det är kaustiksoda.

erlan