Zündapp ks50 -74

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MattiasPettersson

Zündapp ks50 -74

Inlägg av MattiasPettersson »

Hej! jag är rätt ny här på raketsport, men tänkte dela med mig om min påbörjade renoveringen på min 74as 3växlade Zündapp! :)

Det började i somras, zündappen var slö och varvade dåligt, så jag skruvade loss cyllen och såg detta... "spåren" runt cylinder loppet är så grova att man känner dom tydligt om man stryker fingret runt.
sliten cylinder
sliten cylinder
skuren cylinder.JPG (38.92 KiB) Visad 6463 gånger
En 5,5as 50cc solfjäder cylinder med kolv och packningar som jag fick köpa av zuendapp.se för 1000kr som dom hade över på lagret.
5.5hk solfjäder cylinder 50cc
5.5hk solfjäder cylinder 50cc
Köpte även ett jamacol avgassystem och ett insats rör av zuendapp. Bing 17 förgasare köpte jag på rinab (innan hade jag original bing 9,5). fixade ny kedja, 43bakdrev, 14framdrev. Solfjäder topplocket kom senare från skoterdelen men innan dess hade jag och några kompisar hunnit skruvat dit cylindern och provkört, den gick riktigt bra!
fungerar, fel topplock.JPG
Körde zündappen till skolan, till stan och den gick riktigt bra! toppade 65km/h på en raksträcka. Men en dag när jag kom hem så gick det inte att kicka igång den, kicken greppade inte i axeln, splinesen var ner slitna på både kicken och axeln, fick tips om att lägga något smalt mellan splinesen, provade med nålar som jag klippte i rätt längd, det funkade! ett tag iallafall. Sedan fick jag böra tänka på att klyva motorn för att ersätta den gamla kickaxeln med en ny, och så blev det! Tömde motorn på olja och Skruvade sedan bort motorn från mopeden och gick ner till källaren.
borttagen cylinder och sidomotorkåpa.JPG
Tog bort svänghjulet med hjälp av avdragare men det satt väldigt hårt fast, fick till slut loss det! puh mistick_yes.gif
ritade en bild på motorn och markerade ut var alla skruvar satt, från 1,2,3 osv. Satte tejp runt den skruv som satt i t.ex. hål 1 och namngav skruven till 1 så jag lätt skulle kunna hålla reda på var och en skruv ska sitta.

Sedan det så "bende" jag försiktigt isär motorsidorna
(nya kickaxeln sitter på bilden)
(nya kickaxeln sitter på bilden)
nålarna tuggade extra på splinesen
nålarna tuggade extra på splinesen
Knackade ut alla lager och packboxar och klämde dit nya
fettade in lagren
fettade in lagren
Då var det bara att sätta tillbaka allt, men så lätt var det inte...
Fick klyva motorn några gånger till, första var för att jag inte använde något packningsklister, men lika bra var det för jag hade fått tag på fel sorts packning, for in till stan och skaffade några packningar och en burk packningscement, när jag äntligen fått dit klistret och packningen så funkade det ändå inte som det skulle (Det gick trögt att snurra på svänghjulet och alla växlar gick inte i som dom skulle). Fick klyva igen.... efter många försök med att genomskåda va som kunde hindra att växlarna gick i så fann jag problemet tillslut! Växelklockan! den var fel inställd! Fixerade klockan och klämde ihop blockhalvorna och testade, alla växlar gick i! mistick_yes.gif

Kopplingen var jobbig att sätta tillbaka, just det att få tvingen i rätt läge för att den ska trycka rätt och sen att parera hålen med gängstavarna. Efter många försök och svordomar så kom den på plats och jag kunde skruva dit muttrarna
kopplingen ihopsätts.JPG
Nu sen var det bara att skruva ihop allt och det gick bra.

Slipade kåpor och motorblock
slipad kåpa redo att lackas.JPG

den lilla kåpan som täcker justeringsklockan hade gått sönder på nått sätt..
trasig kåpa.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson

Re: Zündapp ks50 -74

Lagade kåpan med kemisk metall och spraylackade den
lagad kåpa.JPG
Den andra kåpan vart också fin, dock är det den gamla kicken som sitter på
lackad kåpa med fel kick.JPG
Bara att montera fast motorn komplett :)
Monterad och klar
motor på .JPG
motor på .JPG (71.14 KiB) Visad 6461 gånger
Jag fick kicka många gånger innan han gav tecken på att starta, när han väl gick igång lät jag han gå på låga varv och jag belastade inte den på några minuter, senare kunde jag ta mig en provtur
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bra jobbat och trevligt reportage !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

äntligen en dappe som inte har blankpolerade nav slider_score.gif slider_score.gif
  • Bild
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Hallå.

Bra jobbat. Kul att se ungdomar som skruvar i gammalt skrot. Vet du om att det åks veteranmopeder på onsdagar vid kanotcentralen (Själevads friluftscentral) Juni-Augusti. Onsdagsträffarna börjar vid 18.00, lite fika och surr,sen brukar det bli en sväng. Du får ta en tur dit till sommaren och träffa lite gamla stofiler på mopeder. :)
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Kul skruvartråd,trevligt med många bilder :thumb:
MattiasPettersson

Hasse skrev:Hallå.

Bra jobbat. Kul att se ungdomar som skruvar i gammalt skrot. Vet du om att det åks veteranmopeder på onsdagar vid kanotcentralen (Själevads friluftscentral) Juni-Augusti. Onsdagsträffarna börjar vid 18.00, lite fika och surr,sen brukar det bli en sväng. Du får ta en tur dit till sommaren och träffa lite gamla stofiler på mopeder. :)
Jo jag har tänkt mig att åka dit nu sen till sommaren, jag ska snart bli medlem i bottnia moppers också! Det ska bli kul det att få träffa fler som har samma intresse! :)
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
HSE

Inlägg av HSE »

Grattis till lyckligt genomförd motorrenovering. Inte så lätt första gångerna... Jag har aldrig förstått varför det bara är ett fåtal motortillverkare som delat vevhuset på andra hållet så att det bara är att lägga alla axlar på plats och skruva ihop det hela. Men jag är väl miljöskadad efter att mest jobbat med bilmotorer och stora växellådor i industrimaskiner.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Välkommen! :D
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
MattiasPettersson

HSE skrev:Grattis till lyckligt genomförd motorrenovering. Inte så lätt första gångerna... Jag har aldrig förstått varför det bara är ett fåtal motortillverkare som delat vevhuset på andra hållet så att det bara är att lägga alla axlar på plats och skruva ihop det hela. Men jag är väl miljöskadad efter att mest jobbat med bilmotorer och stora växellådor i industrimaskiner.
Tackar, första gången jag renoverade en motor var det också, det var ett tungt beslut om att ta isär motorn, jag har en kompis som är hyfsat erfaren om just sådan zündapp motor som jag har, så jag har mycket att tacka för den hjälpen han gav mig emellan åt när det var problem! min pappa trodde inte att jag skulle få det att funka men det gjorde det, iallafall någon vecka efter, men jag återkommer med text och bilder om vad som hände senare :wink:
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
MattiasPettersson

I mitten av november 2015 så satte jag dit en ny sadelklädsel.
Sadeln var sprucken väldigt mycket redan då fick hem mopeden från första början, en enkel åtgärd då var att jag tog loss sadeln och lindade tätt med eltejp runt hela sadeln, det blev rätt bra men med tiden började tejpen att släppa
tejpad sadel.JPG
Jag fyndade en ny sadelklädsel och lite mer saker till dappen för en billig penning på en liten moped och cykel affär i stan som reade ut allt pga stänga igen.

Det gick bra i början att spänna och klistra på men sen på bakdelen så blev det svårare.. Jag fick klippa och trimma till tyget för att det inte skulle bli några fula veck, men istället fick jag fula stygn på högra sidan.. :/
baksida av sadeln.JPG
Aja.. förhoppningsvis så kanske det sjunker in till slut.
sido perspektiv.JPG
baklänges perspektiv.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Ja det där med att klä sadel är ingen lek,det har jag heller aldrig fått till riktigt.
Men helhetsintrycket blev ju kalas :wink:
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

ser ingen växelspak :-B hur gör du när du växlar? :)

Har du ingen växelspak så skaffa en till en Sachs, fin kromad och går säkert och klämma dit, så blir det lite skojjigare och växla och kanske du får i alla växlarna på en gång staff_gemini-1.gif
  • Bild
MattiasPettersson

sachsmaster skrev:ser ingen växelspak :-B hur gör du när du växlar? :)

Har du ingen växelspak så skaffa en till en Sachs, fin kromad och går säkert och klämma dit, så blir det lite skojjigare och växla och kanske du får i alla växlarna på en gång staff_gemini-1.gif
Hahahaha :lol: jo jag har en växelpedal men den satt inte på när jag tog fotot för jag höll på greja med tändningen så jag behövde ta loss kåpan :lol:
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
MattiasPettersson

En vecka efter renoveringen så slutade plötsligt motorn att ge gnista, provade byta stift, men ingen gnista ändå..
Trodde det var glapp i tändhatten när jag särade på hatt och kabel för det var dålig kontakt i koppartrådarna, klippte av en cm av kabeln och satte tillbaka med tron att jag löst problemet.

Till min besvikelse kvarstod problemet.. Detta kändes inte bra, beställde hem en ny tändspole då jag i första hand misstänkte den, fick hem den och skruvade dit och ställde in alla tändnings mått, gnistan kom, men inte regelbundet.
Då jag en gång förut har varit med om detta problem på en annan moped, så var jag nästan säker på att det var kondensatorn som störde det hela, beställde hem: kondensator (gängmodell), brytare, tändhatt samt ny tändkabel. När allt var på så fick jag en rätt fin gnista på stiftet, dock var det nått jag störde mig på..

Det var mycket gnistor mellan brytarspetsarna då jag körde motorn med borrmaskinen, ett täcken jag visste att det inte var bra, klen kondensator alltså.
Då jag ogillar att hålla på med brytartändning (fältbrytar mått osv) så har jag bestämt mig för att investera ett kokusan 12v brytarlöst, då jag läst och hört från många att det är ett riktigt bra tändsystem som är näst intill underhålls fritt!
Dyrt blir det då jag själv får betala det, men tryggare kommer det att kännas när jag slipper oroa mig för att moppen ska börja krångla på den fronten :)
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Skriv svar