Det började i somras, zündappen var slö och varvade dåligt, så jag skruvade loss cyllen och såg detta... "spåren" runt cylinder loppet är så grova att man känner dom tydligt om man stryker fingret runt.
En 5,5as 50cc solfjäder cylinder med kolv och packningar som jag fick köpa av zuendapp.se för 1000kr som dom hade över på lagret. Köpte även ett jamacol avgassystem och ett insats rör av zuendapp. Bing 17 förgasare köpte jag på rinab (innan hade jag original bing 9,5). fixade ny kedja, 43bakdrev, 14framdrev. Solfjäder topplocket kom senare från skoterdelen men innan dess hade jag och några kompisar hunnit skruvat dit cylindern och provkört, den gick riktigt bra! Körde zündappen till skolan, till stan och den gick riktigt bra! toppade 65km/h på en raksträcka. Men en dag när jag kom hem så gick det inte att kicka igång den, kicken greppade inte i axeln, splinesen var ner slitna på både kicken och axeln, fick tips om att lägga något smalt mellan splinesen, provade med nålar som jag klippte i rätt längd, det funkade! ett tag iallafall. Sedan fick jag böra tänka på att klyva motorn för att ersätta den gamla kickaxeln med en ny, och så blev det! Tömde motorn på olja och Skruvade sedan bort motorn från mopeden och gick ner till källaren. Tog bort svänghjulet med hjälp av avdragare men det satt väldigt hårt fast, fick till slut loss det! puh

ritade en bild på motorn och markerade ut var alla skruvar satt, från 1,2,3 osv. Satte tejp runt den skruv som satt i t.ex. hål 1 och namngav skruven till 1 så jag lätt skulle kunna hålla reda på var och en skruv ska sitta.
Sedan det så "bende" jag försiktigt isär motorsidorna Knackade ut alla lager och packboxar och klämde dit nya Då var det bara att sätta tillbaka allt, men så lätt var det inte...
Fick klyva motorn några gånger till, första var för att jag inte använde något packningsklister, men lika bra var det för jag hade fått tag på fel sorts packning, for in till stan och skaffade några packningar och en burk packningscement, när jag äntligen fått dit klistret och packningen så funkade det ändå inte som det skulle (Det gick trögt att snurra på svänghjulet och alla växlar gick inte i som dom skulle). Fick klyva igen.... efter många försök med att genomskåda va som kunde hindra att växlarna gick i så fann jag problemet tillslut! Växelklockan! den var fel inställd! Fixerade klockan och klämde ihop blockhalvorna och testade, alla växlar gick i!

Kopplingen var jobbig att sätta tillbaka, just det att få tvingen i rätt läge för att den ska trycka rätt och sen att parera hålen med gängstavarna. Efter många försök och svordomar så kom den på plats och jag kunde skruva dit muttrarna Nu sen var det bara att skruva ihop allt och det gick bra.
Slipade kåpor och motorblock
den lilla kåpan som täcker justeringsklockan hade gått sönder på nått sätt..