crescent 2013 update 091103 22:00

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

crescent 2013 update 091103 22:00

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->startar en tråd här med då med min gamle 2013. den har ramnummer 147552. finns de någon som vet vilken årsmodell det är?? lägger upp mina bilder på den här efter varandra!! plockade av motorn nu ikväll me. mer skitig sachs får man leta efter. den ska rengöras in i minsta detalj tror jag. lite beroende på hur lager o sånt är i skick. började även att skruva isär resten av mopeden lite grann. den ska isär o rengöras sen slipas o målas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

har plockat isär nästan hela mopeden nu o börjat göra ren lite saker. den va inte i så hemskt skick som ja trodde. visst lacken e skit men de e ett bra objekt under, började slipa ner tanken lite smått nu ikväll.o döm av min förvåning. under all eländig färg finns en mer eller mindre buckelfri o rostfri tank utan minsta läckage någonstans, gissa om ja vart glad. hittade även lite originalkulör bakom lyktan o på andra ställen.
de va roligt tycker ja. men till vissa personers besvikelse blir de andra färger på den. vill ju ha den på mitt vis. Eftersom det tydligen är årsmodell -61 så har färgkombinationen varit Åskblå/gråvit. någon som har bild på den kombinationen av kulörer??
Bild
har slipat av tanken nu så den börjar bli klar för grundfärg.
blir nog fler bilder innan kvällen e slut, ska fortsätta slipjobbet.
har börjat tvätta av färg på skalet o de kommer fram originalkulör och original klistermärken. foto kommer!
Bild

Bild
grundade även kåpan över styret för ja va nyfiken o se hur de vart me underarbetet. så nu ligger den på tork.
Bild

fortsatte slipjobbet lite förut. plåtrent ska de bli. putsade även cromeringen runt lyktan. den va finare än väntat.
Bild

Bild

gjorde iordning strålkastaren också ikväll. den va i bättre skick än ja trodde under all smuts. visst finns de märken i cromet men de hör väl till på saker som är 48 år. men de vart iaf blankt o fint
Bild

idag vart de inte så mkt gjort. har satt ihop motorn men nya skims. så nu e alla glapp borta mer eller mindre, känns skönt. imorgon blir de montering av cylinder med mera. fick ett nytt drev med posten idag med.
lackade även styrkåpan för o se resultatet på färgen! slänger upp en bild. den stämmer ej riktigt i färgen för den e tagen me min mobil bättre bilder kommer en annan dag. slänger me en bild på motorn kluven me.
Bild

Bild

kollade under sadeln nu ikväll. den är extremt dålig i stommen men under en hemmagjord förstärkning satt typ skylten. se bilden.
Bild

tog 2 nya bilder nu ser ni färgen mer exakt. detta e de enda delarna som fått färg än. haha. tog en bild på motorn nu när den e ihopsatt igen,

Bild

Bild

har fått grundfärg på tanken nu idag. köpte även ett bättre svänghjul ikväll hos rösebäcken. de vart även NOS fast munstycke till encarwi till skoteretten, samt ny topp till den.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har den inte en bokstav före ramnumret ? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då bör det vara en-61 <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->61 hade ej fotplattor o lick ju. tror de fanns en bokstav före siffrorna ja som du säger tompa. minns ej om de va ett N eller om de va ngn annan bokstav. ska kolla imorgon! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
1135
Kontakt:

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag satsar min slant på en 61:a <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok ok vrf tror ni det är 61?? kan de i så fall vara utbytt motor o eftermonterat benskydd och fotplattor?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe, jag hade fel Niclas ang kick. Det kan vara en 61a. Jossan kommer säkert att räta ut frågetecknen snart :D

http://www.raketsport.com/2000_56_64.htm

Vill dock minnas att andra siffran anger årsmodell, åtminstone t o m stora MCB-sammanslagningen. Alltså borde det vara en 64a. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte ett rätt tydligen.

Den som söker ska finna, såhär skrev Jossan i en annan tråd;

"Tyvärr så kan man inte avläsa årsmodell via ramnummret på modeller efter 1962, om man inte kommer över Nymans tillverkningspapper.

(På NV och Crescent tillverkade mellan 1953-62 kan du utläsa tillverkningsår genom första siffran i ramnumret. Ex. 3=1953 o.s.v.)" <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska bli skoj att se vad jossan tror om de hela, min hade iaf färgkombinationen vit/ som fanns på 64:orna. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2013 tillverkades mellan 1961-64. Din är en 61'a eftersom ramnumret är: 147552. N före ramnumret står för Nymanbolagen. 1=1961 (Gäller endast Nymans mopeder 1953-62).

Lack 1961: Eldröd/ljusgrå, neptungrön/gråvit och åskblå/gråvit. Askblå är detsamma som Madonnablå, det stod bara olika färgnamn i broschyrerna mellan åren för att locka köpare. Ska fixa så man förstår det på sidorna med modellbeskrivningarna.

Jag trodde tidigare att det var en 63-64 pga av att jag misstog mig på bromsljuset. Ser nu att det är utbytt mot annat lyse/reflex.... Å ramnummer ljuger ju inte. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skrev pm te dig jossan innan ja läste färkombinationenrna här. det är alltså en 61:a, stort tack för informationen, <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det händer grejer i garaget Niklas och nu har du ju en riktig kamera såatte.... Bildupdate tack!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska försöka göra en uppdatering me foto ikväll. får se om ja har tid. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar