Mekhandskar

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Mekhandskar

Inlägg av Raketsport »

Jag behöver tunna skyddshandskar när jag mekar nuförtiden. Tycker bäst om att vara barhänt, men det funkar inte längre. Tegera har en nitril handske 883 som jag testat och tycker är tunn och bra, men den kanske inte har bästa skärskyddet och de blir varma. Vet ni av någon annan som är tunn och bra?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Re: Mekhandskar

Inlägg av selma »

Originalet av den där typen av mekhandskar är ATG MaxiFlex och är nog den bästa.
Sen finns det en djungel av kopior,prisspannet är stort.
Själv testar jag nu en Wurth Tigerflex som är lite tunnare och luftigare än ATG Maxiflex,riktigt skön modell.
Själv jag inte van att ha handskar på mej när jag mekar så dom åker tyvärr av när jag inte ens tänker på det.
Man kanske lär sig nån gång :D
jesperakesson

Inlägg av jesperakesson »

Jag gillar engångshandskar i nitril, sånna där tunna, brukar vara vita eller blå. Undvik latex då det inte är oljebeständigt och inte vinyl för det är stelt och man tappar känsla.
Men de skyddar inte mot vassa grejer, bara mot kladd

/Jesper
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Jag köper oftast Tegeras modeller, t.ex. Classic 114 eller Pro 9124.
Workhand kan det bli ibland också, t.ex. Maxiflex Elite 34-274.
Maxiflex-modellerna funkar bra, men är ganska varma som sagt.
Den där Tigerflex låter intressant om det är en luftigare variant, den måste jag nog testa. thumb_up
Är man känslig I hyn eller lider av klåda el.liknande, så brukar en "kromfri" handske vara bra.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tegera montagehanske till det mesta. Man vänjer sig vid att det blir sämre känsla och det går att göra det mesta med dem på utom att hantera pyttesmå saker som t.ex. att ta tag i små brickor. Är det riktigt kallt så att temperaturen sjunker till 10 grader eller lägre i garaget så är det Tegera vinterhandske och fordrad overall. Sedan brukar det hänga med ett tag när man har blivit bortskämd med att vara ordenligt varm.

Nuförtiden använder jag Nitrilhandskar när gör oljebyte i bilarna eller håller på med avfettning. Förr sket man helt i sådant och när man var ung var det OK att tvätta händerna i bensin :shock: Tur att det inte gjordes ofta...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Jag provade "mekhandske på burk" en gång. Det var som en handkräm som man smorde in händerna med och var oljebeständig. Sen var det bara att tvätta av med tvål och vatten. Var några år sedan så jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den egentligen. På den tiden tyckte jag det var fjolligt med handskydd men numera försöker jag använda handskar när jag kommer ihåg det. Hursomhelst va det inget bra skärskydd i krämen :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Jag använder högst ogärna handskar, men om jag måste så blir det de väl tidigare nämnda MaxiFlex. Det finns såna på jobbet... gratis. Fast jag gillar inte att "gummeringen" gärna fastnar i förlängaren om man behöver styra och vrida samtidigt.
Bilagor
image.jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Tack för alla svar! Wurth Tigerflex måste jag prova.
Har börjat med en medicin som gör att huden på händerna lätt går sönder och läker ännu sämre. Det blir lite krångligt att hitta rätt handske då jag behöver skydd mot oljor och en som motverkar lättare sårskador, att jag sen ogillar att meka med handskar gör det inte lättare. Hittills har jag bara lyckats med att påbörja meksessionen med handskar för att snabbt ta av dom och glömma bort.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Använder också typen som maxiflex är, använder dom både på jobbet och hemma, funkar klockrent och man har fingertoppskänsla i dom samt att dom är oljebeständiga där dom är doppade.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Hittade inga tigerflex så det fick bli maxiflex istället. Naturligtvis var det en beställningsvara pga damstorlek, men nästa vecka finns de nog att hämta i butiken.
//Jossan
Josefine Andersson
gtBen

Inlägg av gtBen »

Raketsport skrev:Tegera har en nitril handske 883 som jag testat och tycker är tunn och bra, men den kanske inte har bästa skärskyddet och de blir varma. Vet ni av någon annan som är tunn och bra?
Vi har precis testat ut vilken Tegera handske som är bäst på en pressverkstad = inte för tät och varm och en som behåller fingertoppskänslan så bra som möjligt, och det är Tegera 883. De som har provat den är de med känslig hud, de är nöjda och handsken håller så länge att man slänger den pga att den är sunkig och inte för att den är utsliten. Vi har tidigare kört med Guide 580, den känns betydligt tjockare tycker jag och slängs också först när den blivit för sunkig.
Ingen aning om vad priserna är ...ännu
Bäst fingertoppskänsla är nog med Guide 44 i ofordrad getskinn, till 3-4-dubbla priset.

Bengt
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag har nått par tegera 883 kvar att jämföra med när jag får hem maxiflexen. Instämmer med att man slänger 883:an för att dom är sunkiga, inte för att de gått sönder.
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Ja kör med gummihandskar när ja grejar, såna som läkare har. Bra för dom går en bit upp på armen...

Fick ett par fodrade smidiga arbetshandskar av en här på forumet, dom va röda å hette nått på W.....
Bästa handskar som ja haft, kört traktor i -15grader utan att frysa. slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

Köpte gummi / latex eller vad det nu är på apoteket, 200 pack
Edit: Undersökningshandske av vinyl var det visst =)

sjukt smidigt, bara att dra på när mödan faller på att skruva lite
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

disktant skrev:Köpte gummi / latex eller vad det nu är på apoteket, 200 pack
Edit: Undersökningshandske av vinyl var det visst =)

sjukt smidigt, bara att dra på när mödan faller på att skruva lite
Funkar dom verkligen ihop med olja och bensin?
Skriv svar