Motor som varvar upp och ned?!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
eclipsetomte

Motor som varvar upp och ned?!

Inlägg av eclipsetomte »

Hej

Har en Creascent compact 1252.

Går jättebra... men så fort jag håller in kopplingen så svajar varvantalet rätt kraftigt.
Den varvar upp kraftigt för att sedan sjunka till normal tomgång. Ibland varvar den bara upp och stannar där, lite jobbigt vid ett rödlyse att stå och vråla....
Det hjälper att släppa lite på kopplingen så den drar frammåt lite, då lugnar den ned sig. Är som att sitta på en brunstig hingst som bara vill rusa iväg :p

Vad kan detta bero på?
Jag har funderat på om flottören fastnar eller glider dåligt... Men det förklarar inte att den ibland går upp och ned med gasreglaget orört.
Kan det vara att den får tjuvluft... här gissar jag bara :S

Jag har varit på och pillat på det ställbara munstycket på förgasaren... Det går att få en fin jämn tomgång. Men då får den för lite soppa sedan när man gasar på. Hittar ingen balans.

Tacksam för tips och råd.
HSE

Re: Motor som varvar upp och ned?!

Inlägg av HSE »

Inte så att gasvajern spänner någonstans? Då kan man få fenomenet att motorn börjar varva upp om man rör på något handtag eller vrider på hela styret. Vajerhöljena brukar ju gå i en gemensam kanal ned från styret och om man tx drar in kopplingen kan det vajerhöljet röra sig under belastningen och påverka gasvajerhöljet...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag tycker det låter som en klockren beskrivning av hur dom brukar bete sig med dåliga packboxar.

erlan
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Du har inte satt på en ny kina förgasare? för min betedde sig så med den dyngan på.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
eclipsetomte

Inlägg av eclipsetomte »

HSE skrev:Inte så att gasvajern spänner någonstans? Då kan man få fenomenet att motorn börjar varva upp om man rör på något handtag eller vrider på hela styret. Vajerhöljena brukar ju gå i en gemensam kanal ned från styret och om man tx drar in kopplingen kan det vajerhöljet röra sig under belastningen och påverka gasvajerhöljet...
Det ska jag kolla, tror dock inte det. Vajern är lång dock en ny är beställd.
eclipsetomte

Inlägg av eclipsetomte »

erlan skrev:jag tycker det låter som en klockren beskrivning av hur dom brukar bete sig med dåliga packboxar.

erlan
Det har jag inte tänkt på. Finns det något sätt att bli säkrare på om det är felet
eclipsetomte

Inlägg av eclipsetomte »

Johan Lat skrev:Du har inte satt på en ny kina förgasare? för min betedde sig så med den dyngan på.
Nej, sitter en kvalitetsförgasare på.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

eclipsetomte skrev:
erlan skrev:jag tycker det låter som en klockren beskrivning av hur dom brukar bete sig med dåliga packboxar.

erlan
Det har jag inte tänkt på. Finns det något sätt att bli säkrare på om det är felet

normalt så pajar den bakom svänghjulet först. och då brukar det bli oljigt bakom tändsystemet.
om man byter bara den, så går snart den andra med, och då blir kommer den ut bensin i växellådsoljan.
men kolla så inte ramlagren är glappa. då får också packboxarna svårt att hålla tätt.
bara packboxar behöver man som regel bara byta på motorer som stått still länge.

erlan
Skriv svar