Håller med. Ett realivt lågt styre i linje med gaffeln brukar kännas bra. Jag hade så på den röda Zundappen och det var nästan larvigt skönt och kändes skitbra vid lite hårdare körning. På den svarta har jag ett tuffare styre som också är lite mer framåtlutat. Det fungera också fint om man bara pyser omkring men om man börjar svänga aktivt så att det kräver lite mer känsla så blir det bara konstigt. Nu är de ju så bra ordnat att man slipper justera om det p.g.a. att jag har borrat hål. Är nog inne på att sätta dit ett likadant gubbastyre som på den röda för att få rätt känsla och feedback från moppen.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ja jag blev lite tjurig , nu får ju som sagt "riktiga" hojåkare uttala sig (Micke S. Hasse mfl. ) tyckte det var lite provocerande det som Johan påstod bara.... (dom på bilderna tex. hamnar ju bakom linjen..)
Petrolhead skrev:Nja, håller inte med...
Styret ska/måste var lite före linjen från gaffeln, samma eller ännu värre bakom den tänkta linjen är helt förkastligt, finns hur mycket dockumenterat om dettta
//JOhan
Senast redigerad av zappafan den 24 mar 2016, 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom jag visste hur bra det normalt fungerar att ha styret i linje med gaffeln ändrade jag även tidigt till samma på gynstolen. Det blev mycket bättre än att sitta med armarna uppåt som en annan tokfan men det är fortfarande inte bra. Man tvingas ändå att sitta med armarna ganska högt p.g.a. den låga fåtöljen, så det blir en brännande smärta i högeraxeln efter ett tag som lockar fram en gammal axelskada. På den här hojen sitter man lite i en fälla för om jag skulle dra tillbaka styret lite till för att få ner det blir det antagligen som på en gammal snut-HD att det blir som att köra skottkärra. Hojen är ganska lång och det är nog det som ställer till det. Det kan ju inte vara så att jag är för kort (1740 mm...).
Styret är ovanligt brett och det kan ju även vara det som ställer till det. HD-styren är 25,4 mm så tyvärr kan man inte bara prova med något annat som finns liggande utan måste i så fall köpa grisen i säcken i form av en chansning. Men det är trots allt ett I-landsproblem som inte är värt att gnälla om.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Det värsta jag kört nån gång var en sportster med ett styre som nog inte var bredare än 40cm. Hemskt! Däremot så var VN2000 med aphäng en behaglig hoj att köra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
pnilz skrev:Så här är helt ok! Och då är ju styret en bra bit bakom gaffeln!
Intressant för det där ser man att det kan fungera bra och det är snyggt också. Jag kanske får tänka lite i den riktningen på HDn och se om det löser problemet med värk i axeln.
Till Zundappen har jag nu beställt ett originalstyre och provar det. Det hade varit bättre med ett Hasse-styre men jag hittade inget M-styre som är lågt 60 mm som det han har. Risken med ett Zundapp originalstyre är att det blir som att styra m.h.a. ett par taxöron. Men det visar sig...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Här är en intressant lösning både för motor och styre.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018