Sachs 2vxl surar ner sig och dör på tomgång
Sachs 2vxl surar ner sig och dör på tomgång
Hej alla,
Har problem med min Sachs. Motorn går perfekt på varv men förgasaren flödar när den står på tomgång, surar ner sig och dör. Det är en "gammal" Jofrab 3,5 cylinder på med en original bing 12mm förgasare.
Jag har haft isär motorn och bytt alla packningar/packboxar. Det är en ny kolv då det tydligen levererades fel kolv till jofrabkitet. Har bytt nålmunstycke, trottelnål och ställbart munstycke till nya grejer. Trottelnålen är satt på översta jacket. Jag har även bytt tändsystem, svänghjul, flottör och flottörlock men inget hjälper. Förgasaren är nedmonterad och ultraljudstvättad.
Börjar ge upp nu. Det räcker med 15 sekunder på tomgång så surar den ner sig och dör och då är det lögn i helvete att få igång den igen. Motorn går fint när jag kör moppen och den toppar mellan 55-60 vilket väl är ok med den bestyckningen.
Någon som har några idéer?
Mvh
//Roger
Har problem med min Sachs. Motorn går perfekt på varv men förgasaren flödar när den står på tomgång, surar ner sig och dör. Det är en "gammal" Jofrab 3,5 cylinder på med en original bing 12mm förgasare.
Jag har haft isär motorn och bytt alla packningar/packboxar. Det är en ny kolv då det tydligen levererades fel kolv till jofrabkitet. Har bytt nålmunstycke, trottelnål och ställbart munstycke till nya grejer. Trottelnålen är satt på översta jacket. Jag har även bytt tändsystem, svänghjul, flottör och flottörlock men inget hjälper. Förgasaren är nedmonterad och ultraljudstvättad.
Börjar ge upp nu. Det räcker med 15 sekunder på tomgång så surar den ner sig och dör och då är det lögn i helvete att få igång den igen. Motorn går fint när jag kör moppen och den toppar mellan 55-60 vilket väl är ok med den bestyckningen.
Någon som har några idéer?
Mvh
//Roger
Re: Sachs 2vxl surar ner sig och dör på tomgång
Du skriver att förgasaren flödar över vilket på mitt språk betyder att den droppar/läcker bensin ned på motorn. Det beror på att flottörens ventilnål antingen inte tätar helt eller så kärvar flottören eller så det för hög nivå i flottörhuset av andra skäl. Fel flottör eller flottör som har en läcka som ex. Jag har sett alla uppräknade fel på gamla förgasare som misshandlas av förhoppningsfulla grabbar 

Tack för svar. Jag har bytt flottör och trottellock. Har även slipat in flottörnålen mot locket med ventilslippasta och kollat att det inte kärvar. Vad kan det finnas för andra skäl till för hög bränslenivå i flottörhuset? Kan tillägga att det var precis samma med de gamla grejorna som satt där.
Om du har bensin i flottören får du för hög nivå och den flödar.rbd2rbd skrev:Tack för svar. Jag har bytt flottör och trottellock. Har även slipat in flottörnålen mot locket med ventilslippasta och kollat att det inte kärvar. Vad kan det finnas för andra skäl till för hög bränslenivå i flottörhuset? Kan tillägga att det var precis samma med de gamla grejorna som satt där.
Kanske läge att kolla att flottören är tät och inte tar in bensin?
Häll ljummet vatten i en burk och håll flottören under vatten, om den läcker kommer det att bubbla från flottören, då kan du löda läckaget om du har tur. Du får givetvis försöka få ut eventuell bensin inne i flottören innan.
Du borde dock känna att det är vätska i flottören om du rister den.
du skriver att du bytt till nya grejer?
det är möjligen inte så att dom är nytillverkade i kina?
det är nämligen ofta munstycken och ev nålarna som är felen på dom förgasarna.
erlan
det är möjligen inte så att dom är nytillverkade i kina?
det är nämligen ofta munstycken och ev nålarna som är felen på dom förgasarna.
erlan
Den gamla mässingsflottören läckte så den är bytt mot en nyare i plast och den läcker inte. Nålmunstycket och nålen är helt nytt så det är troligtvis kinagrejor. Förgasaren är en gammal original bing 12mm. Det konstiga är att jag har bytt så mycket saker och originalfelet kvarstår trots det. Mopeden går fantastisk fint när man kör den med alla nya grejor så det var inte helt bortkastat men jag vill ju gärna kunna stänga av motorn och kunna kicka igång den igen.... Finns det original nålmunstycke och trottelnål att få tag på? En annan fråga är om det verkligen ska vara samma trottelnål till 8,5 och 12mm förgasaren?
bing har hemsidan: bingpower.de där nånstans finns data till nästan alla gamla förgasare.
svenska orginalförgasarna hette 1/8.5/5 eller 1/8.5/14, sen är det bara jämföra med den du har.
det kan ochså vara läge att jämföra flotötlocket med ditt gamla orginal, så flotören får rätt höjd.
det finns lock som vid snabbt påseende ser lika ut, men som ger flotören annan nivå.
och sen vet jag inte hur låg tomgång du försöker få den att gå på. men den cylindern vill nog ha några hundra varv högre än en svensk std cylinder.
erlan
svenska orginalförgasarna hette 1/8.5/5 eller 1/8.5/14, sen är det bara jämföra med den du har.
det kan ochså vara läge att jämföra flotötlocket med ditt gamla orginal, så flotören får rätt höjd.
det finns lock som vid snabbt påseende ser lika ut, men som ger flotören annan nivå.
och sen vet jag inte hur låg tomgång du försöker få den att gå på. men den cylindern vill nog ha några hundra varv högre än en svensk std cylinder.
erlan
Den förgasare som jag har heter 1/12/73. Kan det vara så att den inte är ok för den cylindern?
förgasaren i sig är nog ok, om det bara sitter rätt grejor i den.
men om dom t.ex. sålt på dig ett munstycke till en kyrkportare så är det inte så konstigt om den surar.
erlan
men om dom t.ex. sålt på dig ett munstycke till en kyrkportare så är det inte så konstigt om den surar.
erlan
Nålmunstycket har rätt nummer. Trottelnålen är det svårare att veta om det är rätt. Problemet är att jag hade samma problem med det gamla munstycket och nålen som satt där. Sen vet man ju inte om det satt rätt grejor där från början...
hmm, antingen halkade jag på tangenterna(mest troligt) eller så försvann mitt svar
nånstans på vägen.
men det gick i alla fall ut på att antingen så får du verifiera att det sitter rät delar i förgasaren på bingpower.de (webplatsen är stor så du får leta själv där. eller så får du felsöka tändningen.
det är ju en magnettändning, så det finns ju möjligheter till spök där.
erlan
nånstans på vägen.
men det gick i alla fall ut på att antingen så får du verifiera att det sitter rät delar i förgasaren på bingpower.de (webplatsen är stor så du får leta själv där. eller så får du felsöka tändningen.
det är ju en magnettändning, så det finns ju möjligheter till spök där.
erlan