<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag är alldeles ny här och hoppas kunna få lite hjälp. Jag hoppas att detta är rätt forum att skriva mina frågor på?
I går köpte jag en 2-växlad compact (jag är 46 år och fick plötsligt för mig att jag skulle återuppleva hur det var att vara 15 igen...) nu när jag hunnit köra mopeden lite, så har jag upptäckt ett par problem.
1. 1.ans växel hoppar ur när jag kör i uppförsbacke, men även när jag låter mopeden varava ur på 1:ans växel. Vad kan det vara för problem?
2. Håller jag handen 1-2 cm från cylindern när motorn är igång, så känner jag att dett pyser ut lite luft mellan topplocket och cylindern på höger sida. Vad kan jag göra åt det?
3. När mopeden går på fullgas på 2:ans växel, så känner jag att den "rycker" lite grann, trots att den inte fyrtaktar. Vad kan det bero på?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
1:ans växel hoppar ur m.m.
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1 . mest troligen slitna drevtappar samt slitna hål i "medbringaren" riv lådan å byt ut dessa delar
2 skev topp pga trim eller fel vämetal på stiftet. plana toppen eller byt topp
3 kan vara misständningar.. brukar inte rycka på 2a när den rycker på ettan. men prova om fenomenet försvunnit efter vxllåds reparationen om inte Justera tändnig fila brytare & eller byt ut tänddelar.
välkommen in i mopedvärlden! å lycka till med mekandet.. <!-- </EdIndex> --></div>
2 skev topp pga trim eller fel vämetal på stiftet. plana toppen eller byt topp
3 kan vara misständningar.. brukar inte rycka på 2a när den rycker på ettan. men prova om fenomenet försvunnit efter vxllåds reparationen om inte Justera tändnig fila brytare & eller byt ut tänddelar.
välkommen in i mopedvärlden! å lycka till med mekandet.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skall testa!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret! Ja, det blir till att gräva sig in i motorns inre alltså...
Jag vet inte riktigt vad "drevtappar" eller "medbringare" är för något, eller var dom sitter, men jag ska ta reda på en sprängskiss så ska jag nog fixa det!
Tack igen/
Jag vet inte riktigt vad "drevtappar" eller "medbringare" är för något, eller var dom sitter, men jag ska ta reda på en sprängskiss så ska jag nog fixa det!
Tack igen/
Ny fråga...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det...var köper man dessa "drevtappar" och "medbringare" någonstans?
Hälsningar/
Hälsningar/