Yamaha DT50 MX går skit och nyper!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
simonlun1

Yamaha DT50 MX går skit och nyper!

Inlägg av simonlun1 »

Hej, Jag har en Yamaha DT50 MX från sent 80-tal med 50cc cylinder och 12mm förgasare.

Problem nummer 1. Moppen gick fint till ca 1 månad sedan då den inte orkar att köra framåt och den inte alltid tänder på varje kolvslag men man kan fortfarande varva dock så måste man för det mesta chokea för att kunna gasa. Jag tror själv att den får fel luft/bränsle blandning men har spenderat några timmar att justera flottören.

Problem nummer 2. Jag var tvungen att byta vevstake för att nållagret till staken var paj så att staken glappade ca 1-2mm uppåt. Men när jag hade satt på motorn på moppen och skulle testköra så märkte jag att det känns för lätt att växla och det blir inget "klick" ljud. Växlarna har också en tendens att hoppa ur men inte växla ner.

Den är helt original och inget är ändrat i setupen som har funkat tidigare. Tändning är OK. Förgasare genomgången. Packningar kollade, vissa bytta. Den har tomgång och går att tomvarva men orkar inte dra när man ska iväg. Utan choke går det inte alls. Reeden verkar OK. Relativt lättstartad.

När vevstakslagret byttes så byttes även alla packboxar och vevlagren. Växellådan rördes ej men växlarna känns ändå lite konstiga. Som om den hoppar förbi en eller flera växlar ibland eller går direkt från 4:an till friläge. Växellägena känns heller inte lika distinkta som tidigare. Det fjädrande stiftet bakom plastpluggen på ovansidan sitter där. Kan man ha missat nåt vid hopsättningen?

Någon som vet vad felet kan vara?

Är tacksam för alla svar!
Senast redigerad av simonlun1 den 27 maj 2016, 17:59, redigerad totalt 1 gång.
flinta007

Re: Yamaha DT50 MX går skit.

Inlägg av flinta007 »

Nu är jag inte så bevandrad med Yamaha, men är den orkerslös blir min första fundering om kompet är ok. har du kollat så den verkligen är helt tät vid cylinderfot och topp? Om den går bättre när du chokar, borde den få för mager blandning.
simonlun1

Re: Yamaha DT50 MX går skit.

Inlägg av simonlun1 »

Nu har vi fått den att gå hyfsat men genast så uppstår nästa problem: den nyper!
Så var det även innan motorn klövs men då var vi mera osäkra på om oljeinblandningen var korrekt. I detta fall var vi säkra på att blandningen var minst 2%.
Den har alltså bara rullat några mil sedan en komplett renovering med ny kolv, ny vevstake, nya lager och nya packboxar.
Värmenyper den så är väl bränsle/luftblandningen för snål? Men motorn är helt otrimmad med originaldelar och munstycken är samma (88) som dom alltid har varit.
I övrigt är det mesta kollat. Packningar, reed, rengöring förgasare, flottörnivå osv. Visst, man skulle kunna testa ett annat munstycke (om jag hade) men den borde väl för fasen funka på originalgrejorna och utan att den nyper???

Hur kan det då bli så här???
En notering som gjorts är att gnistan är väldigt blå men inte så fet men ändå kraftig nog för att hoppa över om man testar med ett stift där man helt har tagit bort elektroden (man brukar testa så). Även CDI-box, tändspole och tändkabel har skiftats för att testa om det gjorde någon skillnad.
HSE

Re: Yamaha DT50 MX går skit och nyper!

Inlägg av HSE »

Gnistan från CDI systemen är svårare att se så det är normalt. Värmenyp brukar bero på för lite spel mellan kolv och cylindervägg men blir kolven för varm så blir ju det spelet mindre... Tändinställning och bränsleblandningen samt avgassystem är faktorer som spelar in där.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det låter som den drar tjuvluft så att du har varit tvungen att choka och att den värmenyper, p.g.a. bränslebrist.

Har du kollat så att det rinner tll soppa som det ska?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Har också varit inblandad i denna renovering.

Den har gått så här med denna setup i över 400 mil utan problem men nu hände nåt så den börjar nypa till och från.
Till slut tog vevstakslagret stryk så motorn revs och renoverades med nya lager, ny kolv och packboxar. Cylindern honades aldrig då den bedömdes användbar trots lite repor.
Tändningen är fast och ej justerbar på dessa. Den drar knappast tjuvluft då den har tomgång och alla packningar är nya. Soppatillförseln är OK.
Efter detta nöp den igen två ggr och sista gången så fick sig cylindern ganska fula repor. Kolven och kolvringarna var heller inte snygga.

Det som nu har gjorts är att munstycket har ökats från 88 till "ungefär 100" (hemmaborrat), sen ska cylindern honas - har fått verifierat att originalcylinderna inte har nikasil - och kolven måste bytas ännu en gång.
Fortsätter den nypa efter det vet jag inte vad vi ska göra... :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

alla orginalcylindrar jag sett till DT har varit vanligt gjutjärn, så där är det problemfritt.
och tändningen är fast, så där bör det inte vara fel heller.
återstår då bränslekvalitet och olja, oljemängd.

dagens 95 oktan från macken har ett sämre energiinnehåll, och kräver större munstycke.
även om alla luftburkar, filter, ljuddämpare, mm, är orginal.

hur stort kolvspel hade ni. jag har hittat nytillverkade kinakolvar som legat 0,02 mm större än dom borde.
jag gissar att DT ska ha 0,05mm i kolvspel.

erlan
Skriv svar