Sachs med ducati tändning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Elgärde

Sachs med ducati tändning

Inlägg av Elgärde »

Har tryckt dit ducati tändning på min sachs men jag saknar en cdi Box, är det bara att köpa en för ett bra pris eller ska det vara en speciell? Jag har en gul,röd,grön och vit kabel.

Och hur får man ljus ifrån en sån här tändplatta?
Mvh
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Sachs med ducati tändning

Inlägg av Micke S »

Du kan använda den vanliga CDI till Kokusansystem. Jag har en ny s.k. ostrypt CDI (den gula) om du vill köpa för en 2-hundring inkl. porto. De fungerar varken bättre eller sämre än original CDI.

Lyset kopplar du till den gula kablen via en s.k. voltregulator. Du kan få köpa en sådan också för 6 V eller 12 V. Då ökar priset till skyhöga 300 kr :shock:

Om du är beredd att lätta ordentligt på lädret till den enorma kostnaden av totalt 400 kr får du med en krets som ger automatisk retardering så att du t.ex. kan ha 3,5 mm förtändning på tomgång och 1,5 mm på toppvarv. Det gör att motorn blir starkare på låga och mellanvarv och att den varvar mer på toppen (mer effekt).
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Elgärde

Inlägg av Elgärde »

Okej jag köper gärna cdi och voltregulator utav dig :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ok PMa adress så skickar jag. Du kan Swisha kosing eller betala på bankkonto.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ska du ha 6V eller 12V regulator?

Här är en bild på hur regulatorn ska kopplas in. Inkopplingen för CDIn på bilden stämmer inte med trim-CDIn. Men den är färgmärkt så du kopplar bara röd från tändplattan till röd på CDI o.s.v.
Bilagor
kokusan_schema2.png
kokusan_schema2.png (9.43 KiB) Visad 1722 gånger
Skriv svar