Växeljustering HVA Flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
AnteL

Växeljustering HVA Flinta

Inlägg av AnteL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, Har någon ett recept på hur man justerar växlarna på en HVA Flinta, 2-växlad? 1an hoppar ur hela tiden.
8) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här kanske du kan hitta nåt om de

http://www.tsv-blarok.se/hva_vxl.htm <!-- </EdIndex> --></div>
AnteL

Inlägg av AnteL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK men det är ganska kryptiskt måste jag säga. Måste man dela motorn för att komma åt att justera? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Handväxlad Flinta - Då motorn är i friläge ska växelarmen var vinkelrät mot motorns längdriktning. Ev. justering sker med justerskruven på växelhandtaget.

Har du kollat så att inte lägeshållaren i växelhandtaget är trasig? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
AnteL

Inlägg av AnteL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Josefine,

Tack för svaret men jag har en fotväxlad Flinta så jag måste nog in i moterns hjärta och böka. Det klarar jag nog men jag förstår inte riktigt instruktionerna som finns på http://www.tsv-blarok.se/hva_vxl.htm. Kanske klarnar det när jag väl delat motorn?
:? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, jag fick för mig att du du skrivit handväxel. :oops:
Nåja, jag får inte upp den sidan korrekt. Bilderna ligger över texten, så jag kan inte läsa instruktionerna.

Men du måste klyva motorn för att åtgärda felet. Det kan vara så att du har sliten växelväljare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyssna o lär vad Conrad (Snickarn) har att säga:"Riv i sär, det fins en justering för detta. En excentrisk skruv med m6 nylockmutter. Det fins en liten fjäder som ser ut som ett hjärta den brukar gå av." Det var det svar jag fick när jag ställde samma fråga på Hallstamoppers forum <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar