blir till att bonntrimma lite då!!
-
- Forumsponsor
blir till att bonntrimma lite då!!
Vad ska man säga om mitt ena underbara lilla projekt?? Nu ska det inte bli någon raket men lite bortskämd är man allt!!
Erkänner direkt brukar överlämna trimning till de som kan det!! Visst finlir testande optimering blir det ändå men i övrigt är det smidigt beställa något färdigt!!
Men min lilla Komar där är just delbiten lite svårare!! Har i alla fall nu insett att man gett sig på något bra tufft i att trimma en Polack!! Läst på lite och via den underbara översättningsfunktionen insett att just komaren har någon form av inbyggt varvstopp som mer eller mindre gör den omöjlig att varva över 6000varv!! Någon form av "självförsvar" för att maximera motorns hållbarhet!! Till saken hör att jag är rätt säker på att detta stämmer och i polen verkar normen vara att 45km är mer eller mindre maxfart... Nått halvofficiellt som många där refererar till ett rekord på ofantliga 58km men drevningen på den krävde springstart knappast troligt på mina 95kg dökött haha..
Nu har jag redan nått en polsk mycket aktningsvärd fart på 51,5km kunde vara nöjd där o enligt vissa polsk talande experter borde jag nog.. Men är inte för redan från start siktat på 55km!! Trodde det var en baggis men nu mera osäker exakt hur den ska nås. Lite drevning är möjlig för rätt stark i nuläget pallar den grusvägarnas uppför lekvad på 2an och de duger fint men fortfarande irriterande att den liksom bara dör ut och inte vill varva styrkan finns där men den är ta mig fan till och med omöjlig att få upp i varv i nerförsbacke!! Visst nu är inte cylindern ännu inkörd.
Har en extra kolv så ska ge mig på lite amatörtrimmning på denna lätta upp den viktmässigt känns onödigt tung samt jacka upp den samt då jag är usel på durationsmätningar och sånt fila upp avgasporten nån mm ger säkert något i alla fall.. så några tips mer på vad och hur man kan göra!! Saker som är gjort är inte mycket sitter en 17mm ubåt från zundapp nytt insug något planad topp en 60cc cylinder vilken gett kraft men inga varv..
ja just det sitter ett manligt avgassystem åxå med en 28mm böj och tro mig det är en uppdatering mot orginalet möjligt även lite väl lättandad.. Men å andra sidan verkar de polska tipset vara att tömma orginalburken..
Erkänner direkt brukar överlämna trimning till de som kan det!! Visst finlir testande optimering blir det ändå men i övrigt är det smidigt beställa något färdigt!!
Men min lilla Komar där är just delbiten lite svårare!! Har i alla fall nu insett att man gett sig på något bra tufft i att trimma en Polack!! Läst på lite och via den underbara översättningsfunktionen insett att just komaren har någon form av inbyggt varvstopp som mer eller mindre gör den omöjlig att varva över 6000varv!! Någon form av "självförsvar" för att maximera motorns hållbarhet!! Till saken hör att jag är rätt säker på att detta stämmer och i polen verkar normen vara att 45km är mer eller mindre maxfart... Nått halvofficiellt som många där refererar till ett rekord på ofantliga 58km men drevningen på den krävde springstart knappast troligt på mina 95kg dökött haha..
Nu har jag redan nått en polsk mycket aktningsvärd fart på 51,5km kunde vara nöjd där o enligt vissa polsk talande experter borde jag nog.. Men är inte för redan från start siktat på 55km!! Trodde det var en baggis men nu mera osäker exakt hur den ska nås. Lite drevning är möjlig för rätt stark i nuläget pallar den grusvägarnas uppför lekvad på 2an och de duger fint men fortfarande irriterande att den liksom bara dör ut och inte vill varva styrkan finns där men den är ta mig fan till och med omöjlig att få upp i varv i nerförsbacke!! Visst nu är inte cylindern ännu inkörd.
Har en extra kolv så ska ge mig på lite amatörtrimmning på denna lätta upp den viktmässigt känns onödigt tung samt jacka upp den samt då jag är usel på durationsmätningar och sånt fila upp avgasporten nån mm ger säkert något i alla fall.. så några tips mer på vad och hur man kan göra!! Saker som är gjort är inte mycket sitter en 17mm ubåt från zundapp nytt insug något planad topp en 60cc cylinder vilken gett kraft men inga varv..
ja just det sitter ett manligt avgassystem åxå med en 28mm böj och tro mig det är en uppdatering mot orginalet möjligt även lite väl lättandad.. Men å andra sidan verkar de polska tipset vara att tömma orginalburken..
Re: blir till att bonntrimma lite då!!
Enda möjligheten till att få ett inbyggt varvtalsstopp på en tvåtaktare är via tändsystemet. Allt annat kommer man förbi med lite filande...Så frågan är om de tx kör med en för svag fjäder på brytarspetsarna så de inte hinner med på högre varv 

-
- Forumsponsor
Tänkte jag åxå men fjädern känns hur fin som helst. Kan det vara att de gjort stängningstiden så kort att den inte kan skapa gnista vid fortare varv?? Nått gjort i alla fall alla mopeder ska kunna varva mer i en kraftig nerför utan att motorbromsa så rejält... Jaja blir lite filande kanske skulle ge mig på och spetsa till nocken på magneten åxå..
efter att en gång sett hur en halvkass tändspole funkat som varvstopp på en bilmotor, så
gissar jag att man lyckats linda tändspolen så att den inte orkar tända på högre varv.
erlan
gissar jag att man lyckats linda tändspolen så att den inte orkar tända på högre varv.
erlan
-
- Forumsponsor
Strålande ide sånna tips gillas... Nu sitter det något stefa system på svensksålda komarer eftersom de hade kvalitetsbekymmer med sina egna och inte ville hamna i dålig dager på exportmodeller.. Så bör gå och finna lämplig ersättare... Om inte annat linda om för extern tändspole..erlan skrev:efter att en gång sett hur en halvkass tändspole funkat som varvstopp på en bilmotor, så
erlan

Vilken typ av Stefa? Bild?
Tror inte på tändspolespåret, svag tändspole gör en moped svårstartad då magnettändning ger starkare gnista vid högre varv, batteritändningen på en bil är det ju tvärtom med, där blir det svagare gnista vid högre varv då strömmen in alltid är 12 volt och uppladdningstiden i tändspolen blir kortare ju högre varvtalet är.
-
- Forumsponsor
Har barnvecka så lite ont om skruvtid men ska ge mig på att försöka mäta lite på cylindern annars blir det ren känsla!! Höja avgasport runt 1-1,5mm borde höja varvet något kanske även bredda avgasporten något. Samt snygga till övergång mellan insug och cylinder.. Kikade även på extra kolvens kolvbult och vart förvånad den var oväntat tjock i godset 2,3mm en lätt åtgärd viktminska något genom byta samt kika ut hur mycket lucka som ska till åxå. En är frågan om jag lyckats reda ut grader vilket varvområde man ska lägga toppeffekt.. Ändå 2vxl och jag fullvuxen runt 95kg... Nä får slänga barnen i säng tidigt och läsa på lite ikväll.. Ska även kika och jämföra magneten se om det är något udda med nock.. Som det är nu så bra gnista och mycket lättstartad..
-
Onödigt lång avgaskrök är också ett effektivt "varv/fart stopp", den kanske fortsätter 10-20cm in i ljuddämparen. Över 350mm kan anses som onödigt lång.
-
- Forumsponsor
Ja en kringla blir lite längre men ändå ett uppbyte till 28mm istället för orginalet som vart smalt just denna något väl kort i passning mot ljuddämparen dock enbart instucken max 2cm.. Att ljuddämparen inte är optimal det är jag helt klart säker på tror den bjuder för lite motstånd men tagit vad jag haft på hyllan själva ljuddämparen är även en 32mm med en liten passbit mot röret..
Men fått filat lite nu..Så lite bonntrimmat i alla fall!! fått höjt avgasporten runt 1,5mm bör öka varvvilligheten. Breddade även avgasporten vilket bör kompensera lite på lägre varv. Jackat kolven insugssida 5mm även detta bör öka varvvilligheten. Portmatchat kanaler samt breddad insug något bör öka gasflödet och styrkan hela registret. Utöver detta lite snyggare övergång mellan insug och förgasare här finns mer att ta mera men lugnar mig lite kan sabba gasflödet..
Utöver detta bytte jag kolvbult gör troligen ingen större effekt men orginalet var löjligt tjockgodsad och tung..
Men slutresultatet exakt har jag ingen aning om ännu.. Blir provtur om en stund. Men vid provstart vart motorn rejält varvvilligare. Får svaret inom kort 51,5km är vad som ska slås!! Målet är 55km!! Känns nåbart men man vet aldrig!! Skulle inte gråta blod om man lyckades slå målet.. Ja sen återstår "bara" nya däck med vita sidor å lite bättre bromsar..
Sen står Compakten på tur... Enkelt projekt bara ny sadelklädsel lite färg o gummidetaljer där betydligt mer potent motor gjörde väl 74a eller var det 76 senaste testkörningen och då kraftigt feldrevad..
Men fått filat lite nu..Så lite bonntrimmat i alla fall!! fått höjt avgasporten runt 1,5mm bör öka varvvilligheten. Breddade även avgasporten vilket bör kompensera lite på lägre varv. Jackat kolven insugssida 5mm även detta bör öka varvvilligheten. Portmatchat kanaler samt breddad insug något bör öka gasflödet och styrkan hela registret. Utöver detta lite snyggare övergång mellan insug och förgasare här finns mer att ta mera men lugnar mig lite kan sabba gasflödet..
Utöver detta bytte jag kolvbult gör troligen ingen större effekt men orginalet var löjligt tjockgodsad och tung..
Men slutresultatet exakt har jag ingen aning om ännu.. Blir provtur om en stund. Men vid provstart vart motorn rejält varvvilligare. Får svaret inom kort 51,5km är vad som ska slås!! Målet är 55km!! Känns nåbart men man vet aldrig!! Skulle inte gråta blod om man lyckades slå målet.. Ja sen återstår "bara" nya däck med vita sidor å lite bättre bromsar..
Sen står Compakten på tur... Enkelt projekt bara ny sadelklädsel lite färg o gummidetaljer där betydligt mer potent motor gjörde väl 74a eller var det 76 senaste testkörningen och då kraftigt feldrevad..
-
- Forumsponsor
Kan meddela målet nått med råge.. så nu ska vi ha i åtanke att det är en Komar.... testkörting avklarad 58,4kg. .. nöjd går säkert räkna fram bättre resultat och fila lite till men som sagt målet är att få en farbar rally moped för human summa och anser nog 55 km är fullt tillräckligt för hinna med rundor... vill man åka fortare har jag andra att välja på..
Bra jobbat 

Om motorn är byggd för lågoktanigt bränsle kan det löna sig att ta ner någon eller ett par millimeter på toppen också. Då hämtar du igen kompressionsförlusten som uppkom vid höjning av avgasporten och kompressionen var säkert inte störande hög i originalutförandet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018