Foliekondensator på sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
byggnadssmeden
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 maj 2016, 05:38
Ort: Stockholm

Foliekondensator på sachs?

Inlägg av byggnadssmeden »

Hej. Jag har precis sett en piaggio ciao med foliekondensator. Den är utanpåliggande. Håller mycket bättre än vanliga kondensatorer.

Är det någon som har det på sin sachs?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Foliekondensator på sachs?

Inlägg av Micke S »

Det är folie i de vanliga också men det är mycket bättre med utanpåliggande ur driftsäkerhetssynpunkt. Foliekondensatorer gillar inte värme. Sedan finns andra typer av kondensatorer som tål mycket hög värme kontinuerligt som t.ex. små keramiska kondensatorer. Men de keramiska finns inte för de kapacitanser som används till gamla tändsystem.

Det finns en annan typ av kondensator som både är liten och tål höga temperaturer. S.k. tantalkondensatorer. De är polariserad (men en plus och minussida) men inte gjorda för växelström som det är i tändsystemet. Men seriekopplar man dem polvända mot varandra så skulle det troligen gå att använda dem. https://en.wikipedia.org/wiki/Tantalum_capacitor" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 6021
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Foliekondensator på sachs?

Inlägg av HSE »

Driftmässigt är det bättre för både kondensatorer och tändspolar att sitta utanför motorn. Ständig uppvärmning och avkylning och vibrationer sliter...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Foliekondensator på sachs?

Inlägg av Micke S »

Ja vanliga kondensatorer och värme är inte bra. I militära sammanhang är det vanligt att man kravställer vilka typer av kondensatorer som inte får förekomma i en viss utrustning. Det som kan hända annars är att precis alla kondensatorer lägger av efter ett antal år i drift.

Kondingen som jag använder i retarderingskretsen tål mycket. Den klarar upp till 125 grader och i normal miljö som den är i genom att den inte sitter bakom svänghjulet så är livslängden 300 000 timmar (34 år om man kör dygnet runt). Den är också garanterad att klara +125 grader under 1000 timmar fördelat över tidsspannet och gjord för att klara 10 G i vibration. http://www.wima.com/EN/mks2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Så ni som kommer att ha motorn igång precis hela tiden dygnet runt bör köpa en ny krets framåt år 2050. De som bara kör en timme om dagen kan vänta i drygt 800 år innan byte.
Bilagor
aufbaumetkl.gif
aufbaumetkl.gif (4.57 KiB) Visad 1694 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar