Hej. Fick tag i en fin ts50 som kan vara värd att spara. Har sett över en del saker och undrar följande.
org borrning är 41 mm. Malossicylindern som är monterad är 47mm. Har upptäckt att toppen är hela 50 mm.
Finns ingen trimtopp till denna motor utan det är väl tänkt så att man använder org 41mm topp.
Finns det nån tanke bakom att göra toppen större än borrningen? Har ingen bild men kan beskriva hur det ser
ut. Man ser den djupa delen av förbränningsrummet som stämmer med 41mm sen har man fräst ut grunt till
diametern 50.
Är det optimalt eller ska jag jaga rätt på en orörd? Nån som har?
Topplock ts50x
Re: Topplock ts50x
det viktigaste är att det är lagom klämspalt (avstånd mellan kolv och den justerade delen på toppen),
samt att radien/vinkeln där matchar kolvtoppen.
plana toppen lite och använda en tjockare cylinderfotspackning kan vara det optimala.
erlan
samt att radien/vinkeln där matchar kolvtoppen.
plana toppen lite och använda en tjockare cylinderfotspackning kan vara det optimala.
erlan
Ok. Kanske går att plana så diametern börjar krympa ner mot 47mm som loppet är. Om jag lyckas få det
rätt vad är lagom komptryck sedan.Alltså om jag tar ett kompprov i bar.
den frågan får vi då bolla vidare, och se om det är någon här inne som tagit kompprov på en frisk TS50 med just malossicylinder. annars får man räkna ut kompförhållande och mäta/räkna fram durationer.
sen finns det en hel del att läsa om det på nätet. väldigt förenklat så: ju högre komp, ju mer bottendrag och lägre toppvarv. men om det är en svensk orginaltopp som är modifierad, så skulle jag bli förvånad om kompet blir för högt.
erlan
sen finns det en hel del att läsa om det på nätet. väldigt förenklat så: ju högre komp, ju mer bottendrag och lägre toppvarv. men om det är en svensk orginaltopp som är modifierad, så skulle jag bli förvånad om kompet blir för högt.
erlan
8,5 -10 Bar fungerar bra.wasa50 skrev:Ok. Kanske går att plana så diametern börjar krympa ner mot 47mm som loppet är. Om jag lyckas få det
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018