<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått hem motorn från verkstaden. Killen som satt i nya lager och lameller sa att det satt en bussning innanför drevet som han tog bort eftersom den inte gjorde någon nytta. Jag tolkade det som att han menade följande bussning (inringad)...
I registret står denna bussning inom parentes, betyder det att det inte är nödvändigt att den sitter där?
Jag har för mig att jag läste här på forumet att det kunde läcka olja just där? Nu vet jag inte om jag ska sätta ihop motorn innan jag vet säkert om bussningen behövs eller ej.
Fråga 1. Behövs bussningen?
Fråga 2. Om det kommer ström ur den gula sladden (som skall gå till framljuset), men framljuset ändå inte lyser, vad kan det då vara för fel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du inte har bussningen/kedjehjulet där så måste du ha en distansrng istället, känn på utg axeln om den är rätt inshimsad, ska visst glappa max 0,10 har jag för mig, men kan vara 0,05 också på 2 vxl <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret!
Han berättade att han hade justerat växlarna genom att shimsa, men när jag mäter glappet nu så får jag det till ca. 0.40 mm. Vad innebär detta?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du trycka in drevaxeln nolla där. Sen dra ut 0,40 är det felschimsat. Om så är fallet kolla om vevaxeln går trycka in och dra ut då är det fel. På veven ska du knappt märkbart känna glappet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vevaxeln går inte att trycka in, däremot att dra ut ca: 0,40 mm...
Ska jag gå tillbaka med motorn och be honom göra om det?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren! Vad jag förstått så är det felshimsat...Det är ändå märkligt, killen jag lämnade motorn till har sysslat med Sach-motorer i 35 år...han borde ju veta vad han gör?!
Vad händer om jag sätter på motorn och kör ändå? Hoppar växlarna ur hela tiden då?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nu pratat med mopedreparatören och han är medveten om att spelet blev lite väl stort, men han menar att han shimsat dreven så att dom sitter tight + att han berättade om andra saker han hade gjort som jag inte riktigt förstod vad det betydde...
Men summan av kardemumman skall i alla fall vara att jag inte behöver vara orolig för att växlarna skall hoppa ur, det ska dom inte enligt honom.
Jag nöjer mig med detta och litar på att han vet vad han pratar om, så får vi hoppas på det bästa...
Tack för era svar/support!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det innebär i praktiken att du kanske kan köra motorn ca 1 timme sen är vevlagren i molekyler, och du får riva motorn igen, varför inte göra rätt från början? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tompa, borde väl hålla reda på termrena.
Vevlager sitter i nedre ändan av vevstaken och är inte beroende av axialglapp på vevaxeln.
0,4 mm axialspel på vevaxeln är för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej å inte kan jag skylla på att jag är full heller Naturligtvis är det ramlagren som pajar <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer skrev:Tack för svaren! Vad jag förstått så är det felshimsat...Det är ändå märkligt, killen jag lämnade motorn till har sysslat med Sach-motorer i 35 år...han borde ju veta vad han gör?!
/Oldtimer
Han kanske har skruvat isär sachsmotorer i 35år men aldrig satt ihop dom igen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ert engagemang!
Det är säkert så som ni säger, att jag riskerar att motorn pajar efter en timme, men jag tror inte att jag orkar/vill lägga ner mer tid/energi/pengar på denna motor/moped. Jag har helt enkelt inte råd/ork.
Jag känner mig som en idiot som köpte denna moped och hoppades på att kunna köra direkt, istället har jag (hittills) betalat ytterligare 3000:- för reparationer/nya delar, och fortfarande är det högst osäkert om mopeden någonsin kommer att fungera.
Pajar den ihop efter en timme så lovar jag att ni ska få köpa den billigt av mig...
Hälsningar/
Oldtimer (som just nu känner sig mycket old...) <!-- </EdIndex> --></div>