Sjuk på jobbet.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
mopedus

Sjuk på jobbet.

Inlägg av mopedus »

I morse träffar man på en kollega i dörren till jobbet. Man frågar som vanligt hur läget är och får till svar att:"Det är inte bra alls för jag har feber." Personen tänker inte gå hem utan är kvar på jobbet. Som tur är så har jag möjligheten att håll mig undan denna person men jag undrar hur man tänker när man trots feber beger sig till sin arbetsplats? Skiter man totalt i sina kollegor eller lever man i den illusionen att man är "duktig" som trots sjukdom går och jobbar?

Jag antar att det är samma personer som beger sig sjuka till sitt jobb som skickar sina sjuka barn på dagis...

Eller har en del så knapert att man inte kan ta en sjukdag eller två? Om så är fallet så bör man nog ta sig en funderare över sin ekonomi.

Nu. Nu känns det lite bättre. :twisted:
HSE

Re: Sjuk på jobbet.

Inlägg av HSE »

Många som blivit smittade med något värre än en förkylning på jobbet så jag håller helt med. Är man sjuk och har feber får man hålla sig hemma tills man är feberfri. Jag smittades ju senast med influensa när jag hjälpte min mor att besöka sin vårdcentral och det satt en hostande man i väntrummet, min 93 åriga mor smittades också och hamnade på sjukhus en vecka. Inte riktigt samma sak men vårdcentralerna borde ha separata väntrum för smittsamma patienter eller kanske enklare, separata väntrum för de som bara är på kontroll eller dy. Gamlingar kan ju dö av något de drar på sig hos sin vårdcentral, deras jobb är väl ändå att rädda liv...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Är man sjuk så stannar man hemma från jobbet för att inte smitta andra, men en del har nog inte tillräckligt med empati för att inse att deras beteende drabbar andra.

Finns väldigt många som tar mediciner som hämmar immunförsvaret, bland annat jag, och det gör att man ska vara aktsam för smittorisker för man blir hårt drabbad om man åker på en vanlig förkylning.
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Tycker inte man kan generalisera detta ämne.
Säg att man är ensamstående med barn å får en provanställning. Skulle man då Vabba å vara hemma varje gång man/ungarna känner sig lite hängig/krassliga så svär ja på att du har inget jobb efter den provanställningen. Kan lova att ja har ätit några kilo Alvedon för att kunna behålla både jobbet å huset innan ja fick en tillsvidareanställning.
Numera pressar ja mig inte så längre, men har full förståelse för dom som kämpar så länge det går.
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Säcken skrev:Tycker inte man kan generalisera detta ämne.
Säg att man är ensamstående med barn å får en provanställning. Skulle man då Vabba å vara hemma varje gång man/ungarna känner sig lite hängig/krassliga så svär ja på att du har inget jobb efter den provanställningen. Kan lova att ja har ätit några kilo Alvedon för att kunna behålla både jobbet å huset innan ja fick en tillsvidareanställning.
Numera pressar ja mig inte så längre, men har full förståelse för dom som kämpar så länge det går.
Då kan jag förtydliga mig. Personen jag nämner är inte något av ovanstående. Och måste man nu nödvändigtvis gå till jobbet sjuk så bör man inte skylta om det.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Säcken, jag förstår dig absolut. Man gör det som krävs för att få jobb.
Personligen så är jag less på att folk på Monas jobb kommer till jobbet med hög feber eller magsjuka. Även om Mona klara sig så tar hon med smittan hem och jag blir sjuk, riktigt sjuk.
Finns flera sjukdomsgrupper som tar imunhämande medicin: cancerpatienter, de med transplanterade organ och en del reumatiker. Man blir dyngsjuk av en liten förkylning.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Sen har vi ju dom som tar med sina sjuka barn till jobbet för att dom inte vill ha dom på dagis. Fint så. Meeeen då ska dom vara hemma och inte på mitt jobb. hate-wall.gif
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Trist att bli smittad på det viset...

Tror det var Ture eller Zappa som tom åkte på Klamydia på jobbet, f-n så en del håller på... :no_no:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

fatchance skrev:
Tror det var Ture eller Zappa som tom åkte på Klamydia på jobbet, f-n så en del håller på... :no_no:
:mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

fatchance skrev:Trist att bli smittad på det viset...

Ja,dom ska alltid gå över gränsen dessa bubbar :lol: :lol: :lol:
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Klamydia är ju värst, stackars Zappa :| :lol:
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

fatchance skrev:Trist att bli smittad på det viset...

Måste vart Ture isf!
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

mopedus skrev:
Säcken skrev:Tycker inte man kan generalisera detta ämne.
Då kan jag förtydliga mig. Personen jag nämner är inte något av ovanstående. Och måste man nu nödvändigtvis gå till jobbet sjuk så bör man inte skylta om det.
Det håller ja med om också..
Men ja tycker mindre om dom som känner efter om dom kanske är lite sjuka eller inte orkar gå till jobbet än dom som faktiskt försöker fast dom inte mår bra..
Min personliga åsikt.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

fatchance skrev: Tror det var Ture eller Zappa som tom åkte på Klamydia på jobbet
När jag tänker efter, så var det nog båda två... :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

mopedus skrev:I morse träffar man på en kollega i dörren till jobbet. Man frågar som vanligt hur läget är och får till svar att:"Det är inte bra alls för jag har feber." Personen tänker inte gå hem utan är kvar på jobbet. Som tur är så har jag möjligheten att håll mig undan denna person men jag undrar hur man tänker när man trots feber beger sig till sin arbetsplats? Skiter man totalt i sina kollegor eller lever man i den illusionen att man är "duktig" som trots sjukdom går och jobbar?
Mej veterligt är feber i sig inte smittbart men det tyder på någon åkomma som kan vara smittsam.

Även om man inte skulle bära på något smittosamt kommer man förmodligen inte att prestera något vidare och sjukdomsförloppet förlängs ofta om man inte ligger nerbäddad och tar det lugnt.

En arbetsgivare ska bannemej skicka hem vederbörande så snart man fattar att medarbetaren inte är frisk.
Skriv svar