Avstånd bakgaffel Saxoped 1125

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Trifiden

Avstånd bakgaffel Saxoped 1125

Inlägg av Trifiden »

Håller som bäst på att sakta renovera en Saxoped 1125 (tror jag, kan möjligen vara en 125a) från 1956. Bakhjulet har ett Sach-nav, 90mm.
Den var inte i bäst skick när jag tog över den, och jag är definitivt inte den första som försökt skruva i den.
Nu har jag ett speciellt problem, där jag skulle uppskatta lite hjälp: Bak-gaffeln är kvaddad och skev, i alla fall gaffeländan. Hjulet står åt h-e snett. Dessutom verkar navet vara för smalt för bakgaffeln, så när jag drar åt muttrarna drar jag även ihop själva gaffeln orimligt mycket (kanske 5 mm).

* Någon som vet vilket innermått det skall vara på bakgaffeln där hjulet fästs? Kan vara så att det fattas en distans på navet, därav frågan.

* Några allmänna råd om hur man bockar till gaffeländan så det blir OK? Det bästa vore kanske att byta gaffelända, men att försöka löda/svetsa denna är inget jag ger mig på ens om jag fick tag på en ny.
Trifiden

Re: Avstånd bakgaffel Saxoped 1125

Inlägg av Trifiden »

Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med (inner)måttet mellan bakgaffel-ändarna på en 1125 Saxoped?
Eller om man så vill, bredden på motsvarande nav? :?:
Original

Inlägg av Original »

Det är ca 125mm när hjulet är fastdraget. Gaffeln vidgar sig säkert 10mm varje sida när hjulet lossas. Gaffeländarna är så mjuka så det går lätt rikta med stor skiftnyckel eller rörtång.
Är rören sneda gaslåga och rikta. De är svaglödade i båda ändarna.
Trifiden

Inlägg av Trifiden »

Stort tack för detta!
Då verkar navet vara korrekt, så jag får fokusera på gaffeln och gaffeländan. Intressant att de är så mjuka. Så kanske går det att återställa någorlunda lätt.
Skriv svar