Husqvarna Roulette, avgasmutter gängar upp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
oskar_valta

Husqvarna Roulette, avgasmutter gängar upp

Inlägg av oskar_valta »

Hej,

Har en Husqvarna Roulette och har lite problem med avgasmuttern, se bild.

Muttern är dubbelgängad, gängar alltså på avgaskröken och cylindern samtidigt. Problemet är att muttern gängar upp under körning, redan efter någon kilometer är den fullt uppgängad. Tänkte höra om någon har någon erfarenhet kring hur man kan lösa detta.

Har testat att gänga den både när den är kall och när den är varm, gör varken till eller från. Vore trevligt att slippa ta till gängtätning, lär bli ett helvete att få lös när man behöver det. :wink:
Bilagor
Muttern
Muttern
Nuvarande objekt:
Husqvarna Roulette -58
Tidigare objekt:
Monark Monarscoot -61
Solifer Export -61
HSE

Re: Husqvarna Roulette, avgasmutter gängar upp

Inlägg av HSE »

Utan att ha erfarenhet från just den motorn så finns det massor av knep,från en kopparbricka som mellan ytorna som håller muttern i spänn oavsett temperaturförändringarna till att bort ett litet hål genom muttern och cylinderns avgasstos och gänga för en låsskruv som hindrar avgasmuttern att röra sig alls...
ojelun

Inlägg av ojelun »

Jag antar att du har packningen på plats? Kommer inte inlägg om det är en hel kopparring eller kopparklädd fiberring...
oskar_valta

Inlägg av oskar_valta »

ojelun skrev:Jag antar att du har packningen på plats? Kommer inte inlägg om det är en hel kopparring eller kopparklädd fiberring...
Packningen är på plats (kopparklädd fiberring). Ena sidan av ringen har en skåra i kopparen, något särskilt håll som denna sida ska sitta mot?
Nuvarande objekt:
Husqvarna Roulette -58
Tidigare objekt:
Monark Monarscoot -61
Solifer Export -61
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

oskar_valta skrev:
ojelun skrev:Jag antar att du har packningen på plats? Kommer inte inlägg om det är en hel kopparring eller kopparklädd fiberring...
Packningen är på plats (kopparklädd fiberring). Ena sidan av ringen har en skåra i kopparen, något särskilt håll som denna sida ska sitta mot?
Utifrån ett teoretiskt resonemang skulle jag vänt packningen med delningen mot avgasmuttern och således den hela sidan mot cylinder.
Min tanke är att den hela sidan ska vara vänd mot den varmaste delen och det måste vara cylindern.

Någon som vet mer precist hur denna packning skall vändas vid monteringen, om det spelar roll?
Skriv svar