Tänkte lägga upp lite bilder på vad som kommer att göras på min Puch Dakota i vinter/vår till nästa åsksäsong. Mopeden har ju varit i min ägo många år nu, köptes 2000 för att användas till och från jobbet och åktes med sommar som vinter fram till hösten 2005. Då sonen skulle fylla femton våren 2006 år så renoverades mopeden upp hösten/vintern 05-06 till det grundskicket den är idag. Det har bytts delar och motorer genom åren efter sonen slutade åka på den då jag fortsatt att använda den. Har gått från tre till fyrväxlad motor och från 50 till 60 och 70 cc fläktkylt för att slutligen hamna på 74 cc luftkylda gillardoni cylindrar. Tog det så långt att det slutade med 16 hk på bakhjulet vid en bromsning hos tivedens motor. Förra vintern/våren 2016-2017 togs beslutet att lägga undan den motorn och en ny lite mer standard åkmotor byggdes ihop. Sedan kan man ju ha lite olika uppfattning på vad som är standard

Det blev i alla fall en 75 cc gilardoni cylinder som fick bli basen i motorn. Denna höjdes med en distans under fotplan då det konstaterades att kolven inte gick ner i sitt nedre läge fullt ut i avgasport och överströmmare. Efter höjningen hamnade en oportad gillardoni på 184 grader på avgasporten och det ansåg jag vara ett bra alternativ på en åkmotor. Toppen mättes in på klämspalt och svarvades av. Ett Vforce3 reeds monterades tillsammans med ett nytt egentillverkat insug då en 21 mm dellortoförgasare skulle användas. Ett kokusan tändsystem sattes på också. Koppling/primärdrev blev mitt rakskurna som Valter tillverkat. Det custombyggda avgassystemet från RP-exhaust användes. Fyrväxlad låda och ritovev så var motorn klar. Grundtanken runt motorn var att få en motor som toppade kring 80km. Första provkörningen hemma landade på 77,1 km så det verkade vara lovande med toppfarten i alla fall. Sedan följde ett antal veckor med justering av tändning och framför allt byte av munstycken och toppfarten ökade till 84,6 km och 89,7 km för att slutligen hamna på 92,3 km. Jag har ju en lite avslappnad körstil med ett lite fartvindsfångande styre monterat så att krypa ihop över tanken går bort

Det har körts 150 mil på lite olika rallyn med start på chicenrace i Allingsås i påskas och avslut i Borlänge med mellstaträffen, vissa kördes det fort och länge på. Ett problem som uppstod sent i somras var att ekrorna i bakhjulet började smälla av så det är en av grejorna som skall åtgärdas. Har lämnat in mina puch racingnav till
http://wheelsandparts.se/" onclick="window.open(this.href);return false; som skall pulverlacka naven och bromssköldarna samt montera en Morad TS 1,85x17 fälgbana med 4 mm rostfria ekror på dom, nu skall det hålla i alla fall. Sedan är även gillardoni toppen iväg på lite äventyr till Falkman parts

I vanlig ordning blir det säkert lite andra saker som kommer att ändras på som jag upptäcker bara för att den står i hobbyrummet och tiden finns
Långfredagens chicenrace var det första rallyt som kördes
Toppfartsnotering
Mopeden idag upphängd i hobbyrummet
Bromsnaven avekrade för att skickas iväg
