Sida 1 av 6

Viktoria renovering

Postat: 28 sep 2017, 13:42
av BertR
Köpte en Fram King moped med Viktoria motor. Den hade stått länge så fukten hade angripit vevaxel som saknade cylinder. Nu fått den i delar men får inte bort det lilla drevet på vevaxeln och inte heller kopplingshuset.
Välkomnar några tips.

Re: Viktoria renovering

Postat: 28 sep 2017, 15:27
av HVA59
Vilken Victoria motor är det? Jag har för mig att Fram använde både MS50, MS51, och EM50... HSE håller ju på med en Victoria MS51 just nu, han har kanske några tips? :wink:

Re: Viktoria renovering

Postat: 28 sep 2017, 16:06
av HSE
Är det en Fram King Clipper är det EM 50 motorn som är en utveckling av DKW motorn, är det tidigare Fram King är det Viktoria, både lång och kort motorerna har de flesta delarna gemensamt.

Re: Viktoria renovering

Postat: 28 sep 2017, 16:44
av BertR
Det är en MS51 om jag fattat rätt.
http://bertssida.se/groups/mopedrenovering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Viktoria renovering

Postat: 28 sep 2017, 17:43
av HVA59
Jojomen, den gamla MS51:an. Favoriten :)

Re: Viktoria renovering

Postat: 29 sep 2017, 16:54
av HSE
Drevet på vevaxeln vet jag faktist inte, har inte behövt rör det. Normalt lossar men en mutter och drar av drevet med en avdragare... Kopplingshuset skruvar man av centrumet på
DSCN5554.JPG
DSCN5554.JPG (117.34 KiB) Visad 6385 gånger
. som synes är axeln gängad... Ev håller man emot/fast centrumet och skruvar på axeln på andra sidan vevhushalvan om motorn är kluven.
DSCN5555.JPG
DSCN5555.JPG (127.06 KiB) Visad 6385 gånger
. När innehållet i kopplingshuset skall monteras igen passar de fasta delarna bara på ett sätt, märkta med en fördjupning typ könslag, märkena skall ligga över varandra. Spetsen på tången pekar mot en sådan märkning.
DSCN5556.JPG
DSCN5556.JPG (120.9 KiB) Visad 6385 gånger
.

Re: Viktoria renovering

Postat: 01 okt 2017, 15:50
av BertR
Tack för tipsen, nu är det loss. Hammare och lite kärlek så var det loss men en mutter gick åt..............
Kopplingshuset nav sitter på kona med en mutter. Vevaxel sitter på splines och en mutter.

Re: Viktoria renovering

Postat: 04 okt 2017, 06:14
av BertR
La in lite motorbilder, kan ju vara ett tips till andra renoverar.
BildBildBild

Re: Viktoria renovering

Postat: 08 okt 2017, 11:53
av BertR
Vilken förgasare och hur mäter man. Har en ostrypt cylinder och tillhörande insugningsrör. Röret utvändigt är 16 mm och invändigt 10 mm på förgasar sidan.Bild

Re: Viktoria renovering

Postat: 08 okt 2017, 12:29
av HSE
Bing 1/8 eller 1/10 är beteckningen på Viktorias originalförgasare enligt boken... Andra siffran är ju förgasarens innerdiameter. Så hjälper kanske inte dig så mycket.

Re: Viktoria renovering

Postat: 08 okt 2017, 12:55
av BertR
Lär väl vara 1/10 som skulle passa för insugsröret är 10 mm invändigt

Re: Viktoria renovering

Postat: 11 okt 2017, 18:00
av BertR
Finns någon i Stockholms området som kan hjälpa mig få av en lagerhalva på vevaxeln?

Re: Viktoria renovering

Postat: 14 okt 2017, 12:26
av BertR
BertR skrev:Finns någon i Stockholms området som kan hjälpa mig få av en lagerhalva på vevaxeln?
Nu är den borta, skar en skåra i den och knäckte den med en huggmejsel.

Re: Viktoria renovering

Postat: 15 okt 2017, 11:04
av HVA59
Var det du som behövde en svänghjulskåpa? Där finns på tradera just nu i så fall...
https://www.tradera.com/item/344399/292 ... oria-kapor" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Viktoria renovering

Postat: 15 okt 2017, 20:59
av BertR
HVA59 skrev:Var det du som behövde en svänghjulskåpa? Där finns på tradera just nu i så fall...
https://www.tradera.com/item/344399/292 ... oria-kapor" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset.