Sida 1 av 5

Nybliven GLX ägare...

Postat: 17 jul 2008, 23:11
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Hej Alla glada mopedister!

Är nybliven och stolt ägare av en Crescent GLX, ägt den i 2 timmar nu,
såg annonsen på blocket, priset på 3500:- lät bra och jag åkte o hämtade den, imorgon skall jag börja kika på den, det är mörkt ute och frugan
låter inte mig ta in den :wink:

Orginalfreak!, mopeden saknar orginalkåpor och är lackad i fel färg, hastighetsmätare saknas och skivbromsen fungerar ej och den är
väldigt slö...

Bild på den:

Bild

Nån som kan se andra tokigheter som inte stämmer med orginal?

Mvh
Jukka Turunen
GBG <!-- </EdIndex> --></div>

Hej,trevligt objekt!

Postat: 18 jul 2008, 10:14
av pule
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den har fel baklampa,motorfäste(det som sitter fast i topplocket),cylinder och topplock skall vara av den fyrkantiga modellen,ser ej förgasaren,men den skall vara en lite annan modell än övriga sachs.
Jag kan ev. ha en sidokåpa att sälja.
Mvh Nicke <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2008, 15:24
av Leone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska det inte sitta en kromlist under sadeln också? :?:

jag ser inte tutan men det skall vara en speciell tuta som ser ut som en tratt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2008, 16:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:ska det inte sitta en kromlist under sadeln också? :?:

jag ser inte tutan men det skall vara en speciell tuta som ser ut som en tratt.
Kromlisten på sadelkanterna saknas också (inte samma som till E-type), men tutan är rätt. Det är E-typen som har tutan med tratt.

Grattis till ett bra köp! Priset var ju helt rätt också.

Lånar bilder från Läsarnas Crescenter för att visa hur original delarna ska se ut.

Här ser du Sadellisterna och rätt baklyse.
http://www.raketsport.com/ronnyjohansson_f50glx.jpg

Här är sadelister igen, rätt motorfäste, cylinder och förgasare.
http://www.raketsport.com/jorgen_hultman_f5076.JPG <!-- </EdIndex> --></div>

oj!

Postat: 18 jul 2008, 19:39
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.


Oj!

det var mycket som inte stämmde!

Får ta det pö om pö, mekat med GLXen hela dagen, konstaterat
att brytarna är kass, troligtvis även kondensatorn och kopplingen började
slira när jag fick lite mer fart på den...

Finns det någon extrastark/bra koppling till denna motorn?
tänkte ha något milt trim på den och en koppling som slirar
ärju inte skoj...

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2008, 20:44
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här såg min GLX ut när jag fick den gratis av en kund på jobbet:


Bild




Efter lite pyssel och en 80 cc EKF så blev det såhär 2 veckor senare:


Bild



Bild

Den går spikrakt i 92.1 km/h som är toppnoteringen än så länge.... :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2008, 00:17
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Så här såg min GLX ut när jag fick den gratis av en kund på jobbet:

Efter lite pyssel och en 80 cc EKF så blev det såhär 2 veckor senare:

Den går spikrakt i 92.1 km/h som är toppnoteringen än så länge.... :twisted:
Hehe.... klart cool....

Kan du berätta lite mer om EKF motorn?

Är nybörjare....

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2008, 06:38
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är 4 vxl och är nästan identisk med vanliga 3 vxl.
Skillnaden är att det är annat slag på veven, och hålet för cylinder foten i blocket är mycket större, så det går att klämma dit riktigt trevliga cylindrar slider_score.gif

Kolven jag kör med nu är 48 mm.................. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: oj!

Postat: 19 jul 2008, 09:49
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jukka_t skrev:.
Finns det någon extrastark/bra koppling till denna motorn?
tänkte ha något milt trim på den och en koppling som slirar
ärju inte skoj...
Huvudsaken den går att köra, sen får ju allt ta sin tid om du vill ha den original vill säga. Den är fin som den är också.

Extra starka kopplingsfjädrar finns på Stuvsta mopedservice http://www.stuvstamopedservice.com/
Men oftast ska det hjälpa med att i första hand byta olja och om inte det hjälper byt lamellerna. Men det är klart dina fjädrar kan ju vara kass också. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2008, 10:24
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HeHe .. f-n 3500:- var ju ett OTROLIGT bra pris

Alltid kul :roll: när nån lyckas fynda...

Och visst är det väl en moped som är som gjord för en EKF motor

Det ser man på Sura´s (grym).. värre för en Compakt åkare som jag , trångt är bara förnamnet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Bingförgasare...

Postat: 19 jul 2008, 10:57
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Ni som kan dethär, när folk säljer bingförgasare så står det ofta
typ "1/17/49" vad står nummren för?

Tackar för tipset med oljebytet!, har olja hemma, skall byta o testa...

Hur är det med försäkring, skulle gärna vilja ha helförsäkring, vart
hittar man en billig sån?, finns det typ veteranförsäkringar till mopeder?

Soligt idag!, skall ta lite mer bilder på pärlan :)

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2008, 11:02
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det som är intressant är numret i mitten **/17/**
det är storleken på insuget i förgasaren i mm

(orginal på en 1244 är en liten rak modell 1/10/129 )

host* för det är väl en 1244 /osäker <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2008, 00:17
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det en 1244, heter även F50glx.

Tyvärr finns det dåligt med speciella veteranförsäkringar för de som inte är med i klubbar. Du kan gå med i en klubb ex. MC veteranerna och få lite billigare försäkring genom dom, även på mopeder. Annars är helförsäkring riktigt dyr.
http://www.mcveteranerna.nu/mambo/

Eftersom lamellerna slirar kan du även se över kopplingsjusteringen.
Guide finns här: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm <!-- </EdIndex> --></div>

kollat!

Postat: 20 jul 2008, 02:31
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Kollat igenom justeringen, hjälpte inget och fick för mig att lamellerna var trasiga, oljebytet hjälpte däremot lite, oljan som var i var så smutsig att jag grät en skvätt när den kom ut.....

Skall köra några dagar och sen byter jag oljan igen...

imorgon blir det förhoppningsvis kondensator och brytarbyte, ev köper
jag nya lameller oxo...

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2008, 07:40
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin moped du köpte och till rätt pris Grattis!
Min prinsip ang skruva är när allt fungerar skall man inte röra motorn. Läste att du skulle byta konding och brytare. Vad kan vara bättre än orginalbitarna som sitter i? Kinabitar? :x
Kolla brytaravståndet och torka av dom med förtunning eller annat fettlösande, en liten droppe olja på svänghjulsnavet och kör. :D
Gör inte som en ung nybliven Cresent 2000 ägare, moppen var i toppskick och han skruvade sönder hela moppen för att bygga något häftigt av den. Han förstörde en fin orginalmoped som är oersättlig. :cry: :cry:
För min del har jag en likadan moped som Sura Johan har också den med 80 cc ekf motor. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>