Bytt lameller - nästa steg

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs

Bytt lameller - nästa steg

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Som jag sagt förut är jag nybliven ägare til en -59 flaka med en 2 - växlad sachs. Jag har precis bytt lameller, vilket var lätt. Vad är nästa steg om man vill ha en motor i toppform?

Fan vad kul det är att meka!

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går motorn bra utan rassel och skrammel, så tycker jag att du kan vänta med att åtgärda något. Men om du vill helrenovera den innan du tar den i bruk, så finns det en del slitdelar som kan vara värt att se över.

Packboxar och lager är slitdelar som brukar kunna vara slut om moppen inte renoverats tidigare. Och när man klyver motorn byter man ju självfallet också packningar.
Kolla om du har glapp i axlar och schimsa upp dom glappen.
Se över tändsystemet. Kedjedrev och kolv kan vara slitna, samt delar i förgasaren som munstycken, trottel + nål samt flottör.

Det är svårt att säga, för mycket kan vara småslitet. Har du provat starta/köra den? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Djdrugs

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoi!

Jo, jag tycker den går kanon, och den skramlar inte så mycket heller. Jag har bytt olja ett gäng gånger pga av att lamellerna slirade. Fick sedan byta lameller med det utmärkta verktyget på

http://www.hallstamoppers.se/moppinfo/kopplingskorgsverktyg.htm

allt lugnt - men jag undrade bara vad som är nästa slit detalj ?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad som kan bli slitet eller rättare sagt torra och hårda är packboxarna. Det är tätringarna för vevaxeln. Du märker om dom är slitna om moppen ryker kraftigt med blårök, då tar den transmissionsolja från lamellsidan. Eller om du har olja kring tändsystem o svänghjul, då är packboxen slut på vänstersida.
Packboxarna är nr:12 på sprängskissen.
http://www.raketsport.com/sachs2vxl001.jpg

Kolvringarna kan vara värt att byta ut om de börjar bli slitna/tunna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar