Blivit nytillverkat?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Duett_Anders_

Blivit nytillverkat?

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg just på blocket att ettansmopeder säljer nytillverkade bakljus som satt på många olika mopeder förr.
Är dom lika originalet?

http://www.blocket.se/kronoberg/Compaktdelar___Sachsdelar_m_m_24872403.htm?ca=18&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mkt lika originalet. men satt aldrig på compact va ja minns. men ja kanske har helt fel. för övrigt ser de mkt fina ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer att det kommit mkt nytt :)

http://www.mopedkraft.se/

Nej det baklyset satt som sagt aldrig på en compakt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men många moppar hade dessa som original...typ 50ss, 50s , tror mamba hade detta oxå...det vitlackade satt ju på en ännu större mängd moppar :) bra dom nytillverkas nu...då kanske huliganpriserna sjunker en smula på tradyyyyra :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jovars!
Men är originalen verkligen sådärnt fyrkantiga.. ibland har man tittat på traderas priser just på dessa lampor men man får ju numera pröjsa ca 400-500 för en riktigt fin cromlampa där. Å vad föredrar man då en fin original eller en tjingtjonglampa med crom som rostar på en pisskvart å plastgummi som torkar sönder över vintern. Har man då en moppe som är en liten smula patinerad så ser det ju klart mycket mer orört original ut med ett traderalyse. så jag skulle nog inte pröjsa mer än 250 spänn för ett retro det är som med allt annat.. jag har så svårt att förstå att det inte ska gå att tillverka en pryl som är exakt likt originalet det borde ju vara lika lätt som att förvränga prylar så dom ser ut som karikatyrer. undra om har brytningsfel.. :wink: Har hållit på med harleys ganska länge å det är samma sak där ibland passar inte ens sakerna där dom ska sitta men billigt är det å nytt är det. :roll:

Å för guds skull missuppfatta mig inte!! (det händer ju ibland :roll: ) detta är inget personligt!! utan endast min åsikt att jag tycker att det är bättre med gammalt än nytt även om det gamla ibland är dyrare vilket jag tycker är helt naturligt för det är ju antikviteter :wink:
Ponera att ni har ett jäkligt fin originaldel med lite patina sedan kommer en kille med en nyproducerad tjing produkt byter ni då hugg inte jag iaf.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä för fanken doktorn.. :wink: håller fullständigt med dig angående original prylar är alltid roligare passar ju en patienterad moppe mycket bättre och blir ju originalutseende dessutom...kopiorna kan ju vara bra för att få ner priserna en smula det var ju endast så jag tänkte... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan vad det cromade huset liknar det som hade det fyrkantiga röda glaset, menar att baktill o upptill är det original rundare i formen men
nog är det nypressade huset rätt likt ändå det är ju dock en kopia.
Mjaa, jag föredrar nog dom gamla eller rentav nos på gammelmoppen,
kan även tänka mig att köpa det vita huset komplett för 395:- och
plocka det orange + röda glaset och sätta det på mitt gamla noshus och
sälja det nya huset komplett utan glas på tradera för man får ca 300:-
för detta och genast blir det en bra affär...vad tycker ni nu då jag stack ut hakan? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har ju en haka som en viss james så det kan ju inte vara svårt att sticka ut den..ymf :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Fan vad det cromade huset liknar det som hade det fyrkantiga röda glaset, menar att baktill o upptill är det original rundare i formen men
nog är det nypressade huset rätt likt ändå det är ju dock en kopia.
Mjaa, jag föredrar nog dom gamla eller rentav nos på gammelmoppen,
kan även tänka mig att köpa det vita huset komplett för 395:- och
plocka det orange + röda glaset och sätta det på mitt gamla noshus och
sälja det nya huset komplett utan glas på tradera för man får ca 300:-
för detta och genast blir det en bra affär...vad tycker ni nu då jag stack ut hakan?
Tycker det är väldigt likt originalet. Så här ser mitt ut från 70-talet.

Bild

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Baklyset på Blocket år ett orginallyse och åtminstone gummiplattan är begagnad. Kolla in tamparna dom är skitiga. Varför skulle man tillverka ett komplett baklyse och skicka med tampar, för orgina har bara korta stumpar med skarvhysor.
Jag har ett orört nos baklyse i oöppnad plastpåse, som referens.
Dessutom har jag bromsljusglas och reflexglaset i nos, t.o.m skruvarna.
Jag skulle gissa att säljaren kollar på efterfrågan och kanske tänker ta fram nytillverkade. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej Conrad dom finns redan ute
se hos mopedkraft och mopedfantasterna

Det bästa med nytillverkningen är att det pressar ner priserna, och att man verkligen kan få tag på delarna man sökt

ska köpa http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&category_id=48&flypage=shop.flypage&product_id=1131&option=com_virtuemart&Itemid=26 <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag skulle gissa att säljaren kollar på efterfrågan och kanske tänker ta fram nytillverkade.
Dom bör redan vara tillverkade för dom finns i lager hos bland annat:

www.Ettansmopeder.se
www.Mopedfantasterna.se
www.Norscand.com

Om dessa återförsäljare sedan lägger in bilder på NOS bakljus i stället för det nytillverkade vet jag inte. Men tycker det vore väldigt konstig om så vore.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja dom finns redan i lager sen vad de fotar för att lägga ut annons e ju en annan fråga. hur som helst e de nya snygga tycker jag iaf. men de e ju inget som passar att sätta på en bruksmoppe. då ska de ju vara lite slitet o patinerat. men de e ju en toppengrej att köpa till helrenoveringen. det är min åsikt sen tycker ju alla olika. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->?? , en bruksmoppe ser man väl till att ha hela delar på , och hittar man inga så köper man väl nya ? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo visst ska man väl ha hela delar men om moppen i övrigt har lite patina o allmänt slitage så smälter ju inte en splitter ny lykta in tex som dessutom kostar massa pengar. men men alla har sina åsikter. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar