Projekt Hybriden..
Postat: 27 mar 2018, 22:07
Ja påbörjar väl en byggtråd även på detta projekt!! Dock dröjer nog slutet till 2019.
Allt har en början så även ett impulsköp!! Jodå såg en annons på ett lite udda bygge en Monark 50s kombinerad med en kreidler 3vxl motor!! I alla fall körbar ja med tanke på hur lite moped man numer får för 4000kr tyckte jag objektet vart både prisvärt och kul. Hämtningsresan något lång. Lustigt nog fanns mopeden fortfarande kvar dagen efter den satts ut. Vilket jag var mer än förvånad över kan det bara vara jag som tyckte detta var en intressant hybrid?? Nä slog till och skapelsen hämtades hem.. Lastades ur och ville inte starta!! Ja trött för mindre men visade sig bara vara tändhatten som fått sig en smäll av oöm lastning ny på och mopeden igång. Ja nu var det länge sedan jag kört original men mopeden ska varva ut och det gjorde verkligen inte hybriden. Gick gjorde den 30-40km?? men slö och klen mer klen än den borde. Nu kan detta bero på en massa saker och nattningar av barnen behövdes i första hand. Men när barnen sov djupt vart nyfikenheten tillräcklig för att kolla det mest elementära känslan jag haft att den kvävdes visade sig stämma.
Gjorde rent krök men den var inte tillräckligt tät för att vara orsaken så gick vidare till kontrollera ljuddämparen. Å se där hittade jag en av bovarna till fenomen. Ja varför vet i kattsingen men ljuddämparen var pluggad med en fastsvetsad m10 bult i mynningen alla gaser vart tvingade ta sig ut genom ett 5mm hål. Ja Jösses Amalia.. Orkade inte krångla med att få loss bulten i kväll men borrade ytterligare 4a 5mm hål. Återmonterade och provstartar japp nu varvade den bättre bra mycket bättre men inte bra. Dock nu själv trött så vart natten för mig.
Dagen efter togs bulten bort och ny provkörning jodå bättre men borde gå än bättre.. Loss med förgasaren en 15mm fabrikat "Runtong"(säger inte mig något alls) men en förgasare med kläm-anslutning på ca22mm. Ja nästa led av bovarna funnet!! För att para ihop förgasaren med insuget på 10mm invändigt och 15mm utvändigt låg det 3 rörbitar och orange silikon ja mycket möjligt det vart tätt och förgasaren bara felbestyckad?? Men muffade på en 17mm Ubåt ställbart är gott i alla fall.. Ny provkörning ja 53km mer än hyfsat under dessa omständigheter. Efter höjt nålen ett hack gick den än bättre. Samma topphastighet men trevligare väg dit! Ja nu hade väl 53km kunnat räcka men tråkigt behöva växla ner till 2an i backarna eller om det bara är jag som är för fet??
Oavsett vilket är det lättare trimma än banta och den lättaste vägen är ibland den roligaste vägen trots allt.
Kikat runt lite och får bli en 44mm cylinder som paras ihop med en ubåt topplock får bli original möjligt det får bearbetas lite men i första läget får detta duga möjligt det kommer på ett annat och kanske ett kokusan senare men för nu får detta duga. Ja i övrigt ligger planen på att hålla Hybriden körbar under säsongen mest för att se så den är pålitlig. Har en liten plan hur den ska snyggas till.
Vill få på de karaktäristiska Kreider motorkåporna och snygga till bygget så det får en mer "fabriksbyggt" utseende. Oavsett tror jag detta kan bli en riktigt trevlig hybridmoped med ett minst sagt udda val av kombination. Någon har alltså stympat en kreider ram för hela motorfästet komplett med bromspedal och stöd är "lånat" och flyttat till Monark ramen. Känns inte som den vanligaste kombinationen i alla fall. Dessutom är bakhjul taget från kreidern också.
Så dags sätta sig in i Kreidermotorns uppbyggnad men allra först få på en frambroms för med eller utan viktkompensation så känns de livsfarligt köra utan. Men ni kan väl ändå hålla med i att för vara en Hybrid
har ändå bygget lite potential att bli en trivsam moped!
Allt har en början så även ett impulsköp!! Jodå såg en annons på ett lite udda bygge en Monark 50s kombinerad med en kreidler 3vxl motor!! I alla fall körbar ja med tanke på hur lite moped man numer får för 4000kr tyckte jag objektet vart både prisvärt och kul. Hämtningsresan något lång. Lustigt nog fanns mopeden fortfarande kvar dagen efter den satts ut. Vilket jag var mer än förvånad över kan det bara vara jag som tyckte detta var en intressant hybrid?? Nä slog till och skapelsen hämtades hem.. Lastades ur och ville inte starta!! Ja trött för mindre men visade sig bara vara tändhatten som fått sig en smäll av oöm lastning ny på och mopeden igång. Ja nu var det länge sedan jag kört original men mopeden ska varva ut och det gjorde verkligen inte hybriden. Gick gjorde den 30-40km?? men slö och klen mer klen än den borde. Nu kan detta bero på en massa saker och nattningar av barnen behövdes i första hand. Men när barnen sov djupt vart nyfikenheten tillräcklig för att kolla det mest elementära känslan jag haft att den kvävdes visade sig stämma.
Gjorde rent krök men den var inte tillräckligt tät för att vara orsaken så gick vidare till kontrollera ljuddämparen. Å se där hittade jag en av bovarna till fenomen. Ja varför vet i kattsingen men ljuddämparen var pluggad med en fastsvetsad m10 bult i mynningen alla gaser vart tvingade ta sig ut genom ett 5mm hål. Ja Jösses Amalia.. Orkade inte krångla med att få loss bulten i kväll men borrade ytterligare 4a 5mm hål. Återmonterade och provstartar japp nu varvade den bättre bra mycket bättre men inte bra. Dock nu själv trött så vart natten för mig.
Dagen efter togs bulten bort och ny provkörning jodå bättre men borde gå än bättre.. Loss med förgasaren en 15mm fabrikat "Runtong"(säger inte mig något alls) men en förgasare med kläm-anslutning på ca22mm. Ja nästa led av bovarna funnet!! För att para ihop förgasaren med insuget på 10mm invändigt och 15mm utvändigt låg det 3 rörbitar och orange silikon ja mycket möjligt det vart tätt och förgasaren bara felbestyckad?? Men muffade på en 17mm Ubåt ställbart är gott i alla fall.. Ny provkörning ja 53km mer än hyfsat under dessa omständigheter. Efter höjt nålen ett hack gick den än bättre. Samma topphastighet men trevligare väg dit! Ja nu hade väl 53km kunnat räcka men tråkigt behöva växla ner till 2an i backarna eller om det bara är jag som är för fet??
Oavsett vilket är det lättare trimma än banta och den lättaste vägen är ibland den roligaste vägen trots allt.
Kikat runt lite och får bli en 44mm cylinder som paras ihop med en ubåt topplock får bli original möjligt det får bearbetas lite men i första läget får detta duga möjligt det kommer på ett annat och kanske ett kokusan senare men för nu får detta duga. Ja i övrigt ligger planen på att hålla Hybriden körbar under säsongen mest för att se så den är pålitlig. Har en liten plan hur den ska snyggas till.
Vill få på de karaktäristiska Kreider motorkåporna och snygga till bygget så det får en mer "fabriksbyggt" utseende. Oavsett tror jag detta kan bli en riktigt trevlig hybridmoped med ett minst sagt udda val av kombination. Någon har alltså stympat en kreider ram för hela motorfästet komplett med bromspedal och stöd är "lånat" och flyttat till Monark ramen. Känns inte som den vanligaste kombinationen i alla fall. Dessutom är bakhjul taget från kreidern också.
Så dags sätta sig in i Kreidermotorns uppbyggnad men allra först få på en frambroms för med eller utan viktkompensation så känns de livsfarligt köra utan. Men ni kan väl ändå hålla med i att för vara en Hybrid
har ändå bygget lite potential att bli en trivsam moped!