Jag köpte mopeden för 4.500:- för 2 månader sedan. Det visade sig när jag kom hem att den var trimmad (för stort framdrev), att ettans växel hoppade ur och att elsystemet inte fungerade som det skulle (framljuset var kopplat till bromsljuset och någon tuta fanns inte).
Jag lämnade in mopeden för en motorrenovering och följande gjordes.
Byte av lameller, byte av ramlager, byte av packboxar, byte av packningar, slipning av medbringare + shimsning av växlar. Detta gjordes av Delta Racing Service i Falkenberg.
Bakbromsen är ny enligt den förre ägaren, men det är inget jag kan gå i god för.
Själv har jag köpt tuta, munstycke, olja, kickgummi, tändstift, gängat om oljepluggen + ny packning, nytt framdrev (12 kuggar), kolvringar. Jag har även målat motorn med biltemas motorlack och klarlackat, även cylindern är målad.
Jag försökte även fixa elsystemet med ganska nedslående resultat. Som det är nu så lyser inte bakljuset, tutan låter hela tiden och framljuset lyser svagt (fast det går att ändra mellan hel o halvljus.)
Idag satte jag ihop mopeden och försökte starta. Det gick sisådär. Efter ett tag startade den och jag kunde köra 100 meter innan den dog. Detta upprepades några gånger. Gnistan i tändstiftet kanske inte är så bra, men det kan jag inte bedöma. Växlarna har jag inte kunnat justera riktigt, så ibland hoppar den ur ettans växel, (d.v.s. den hoppar ur en tiondels sekund för att sen hoppa i igen).
Nu har jag varken råd eller ork längre, så nu säljer jag den. Följande har jag kostat på den
4.500:- Inköp
1.500:- renovering av motor (arbetskostnad)
2.000:- reservdelar ca.
Kvitto finns på allt.
Mopeden är säkert ett klipp för den som vet vad han/hon gör. Det vet inte jag. 4000:-
Hälsningar/
Oldtimer