Raketaren / aluminiumtvätt ?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
tompa
Kontakt:

Raketaren / aluminiumtvätt ?

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja kanske lite OT, men eftersom vi vet vad raketaren pysslar med för att få in pengar till mopparna, så kanske han kan svaret :)

Jag höll på med årets tråkigaste idag, tvätta alu fälgarna till bilarna :( men det förbaskade bromsdammet är ju fastbränt, HUR FÅR MAN BORT DET :?: :?: :?: Finns det nån mirakelvätska att spruta på :?: putsa = existerar inte i min värd, aldrig att jag polerar en ny bil å dess plastdelar.

De måste va nåt man penslar på eller liknande ? H J Ä L P <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ett mirakelmedel , har själv en kompis som jobbar som rekondare , men vad medlet heter vet jag inte.

När han gjorde rent mina fälgar såg dom helt NYA ut... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns bra fälgrengöringsmedel bl.a. fabrikat Lahega
Grejen är bara att du inte ska låta det verka för länge för då blid det matt.
Ta alltså ett hjul i taget och skölj sedan väl. :D

Förresten, du vet väl om att det är förbjudet att släppa ut såväl sådant som biltvättmedel mm i dagvattnet :? Men det vet du väl och har säkert installerat en avskiljare som töms av t.ex. graab årligen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Finns bra fälgrengöringsmedel bl.a. fabrikat Lahega
Grejen är bara att du inte ska låta det verka för länge för då blid det matt.
Ta alltså ett hjul i taget och skölj sedan väl. :D

Förresten, du vet väl om att det är förbjudet att släppa ut såväl sådant som biltvättmedel mm i dagvattnet :? Men det vet du väl och har säkert installerat en avskiljare som töms av t.ex. graab årligen :lol:
Nää vi ha ragsell som gör sånt här :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He-he Tompa det är ju inte helt lätt att få väck skiten från alufälgarna..idagens värld med *snällare* medel men pangerva har rätt i att lahega har ett skapligt medel för detta..vi köper det på 25 literskaggar på jobbet tror det heter wheelcleaner om jag inte är helt ute å cyklar..men kan kolla när jag kommit tillbaks till arbetet igen, ligger just nu med en förkylning.. :( det brukar dessutom bli en gul hinna på fälgarna som är jäklig att få bort har ett medel från 3m som heter scotch-weld cleaner spray är citrusbaserat..ser ut så här..tar hyfsat fint på detta

Bild

inte så tokigt att ha till mopperengöring heller har haft mycket användning av den sprayen staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gula kan gå bort med sådant medel man säljer i båtbranschen att "bleka" gulnade vattenlinjer med.
Tror att Watski har det. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lahega:s Wheelcleaner är mycket bra, har använt det en hel del. Dessutom är det inte speciellt dyrt eftersom det skall spädas ut ganska mycket för att inte skada aluminiumet, det är ju alkaliskt så det biter bra på lättmetallen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar