Jag håller på och försöker fixa upp lite traktorer också vid sidan om mopederna, och håller bland annat på med en Ferguson TEA-20, så kallad grålle, har plockat ner toppen och renoverat den, men, nu är det så att redan när jag plockade ner toppen så märkte jag att något inte var rätt, för en av pinnbultarna till toppen var mycket kortare än de andra, så kort att muttern endast hade en eller två gängvarv att greppa på. Min grålle är ett tidigt exemplar med 80mm borrning i cylindrarna istället för 85mm som de senare har, och den motorn har även längre pinnbultar än 85mm varianten. Tyvärr fanns inga sånna långa pinnbultar att köpa, så jag svarvade en själv, och den blev bra, men nu när jag ska montera på toppen igen så upptäckte jag att pinnbulten går helt snett ner i blocket...
Den gamla bulten var böjd i nederkanten, inte bra nog egentligen för den spjärnade imot toppen så den gick trögt, men nu med min nya raka bult så sitter den helt snett. Hålet ser inte omgjort ut, utan ser fabriksborrat och gängat ut, bara helt enkelt att det är helt snedborrat...
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, funderar på att försöka böja den nya bulten på plats, men är rädd att jag ska skada blocket som ju är av gjutjärn i processen. Några tips på hur jag skulle kunna göra?
Nu blev det en lång paragraf, och jag vet att detta ju inte är nåt traktorforum, men tänkte att man ju kan fråga i alla fall