Efter att ha fått av ena kåpan på min Sachs 50/2 så tycker jag mig se två potentiella bekymmer:
1:
Kåpan har en spricka där trampornas axel löper. Byta den ska jag göra, men kan jag göra det "framöver" eller bör jag göra det innan dess?
Och 2:
Bakom.. svänghjulet (heter det va?) tycker jag mig se ett begynnande kabelbrott. Jag vill inte plocka loss saker innan jag riktigt vet att mitt lossplockande fyller en funktion.. bör jag titta extra på detta?
Om det bara är en spricka i kåpan så är det nog ingen brådska att byta om du inte har liggandes. Jag tror inte kåporna på Sachs har nån bussning eller så för tramporna väll?
Den lilla silvriga "cylindern" bakom svänghjulet kallas för kondensator, jag tycker inte det ser farligt ut, men om du vill kan du ju alltid plocka av svänghjulet och löda om kabeln
HVA59 skrev: ↑20 maj 2020, 22:19
Om det bara är en spricka i kåpan så är det nog ingen brådska att byta om du inte har liggandes. Jag tror inte kåporna på Sachs har nån bussning eller så för tramporna väll?
Den lilla silvriga "cylindern" bakom svänghjulet kallas för kondensator, jag tycker inte det ser farligt ut, men om du vill kan du ju alltid plocka av svänghjulet och löda om kabeln
Tack!
Så.. ingen panik med något av det, men värt att ha under uppsikt, typ?
Ja så kan man kanske säga, sprickan är nog mest kosmetisk, men hittar du en annan kan du ju byta. Kondensatorn tyckte inte jag såg dålig ut i alla fall, det är väll bara nån som skalat höljet på sladden lite extra innan de löddat fast den. Men i och för sig svårt för mig att säga som inte ser den i verkligheten