Sachs 3v hand till fotv.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
nostalgiknutten
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2009, 00:00

Sachs 3v hand till fotv.

Inlägg av nostalgiknutten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Kann någon berätta för mig om det är möjligt att ändra en hand 3 växlad till en fotväxlad med att bara byta ut den såkallade växelstången?eller måste man byta drevaxeln också?
Har redan skaffat dom erfoderliga ytterkåporna med växelmekanismen. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du lär väl byta trampaxeln mot en kickaxel också samt div bussningar och kanske höger motorhalva <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Re: Sachs 3v hand till fotv.

Inlägg av Humbug »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nostalgiknutten skrev:Hej
Kann någon berätta för mig om det är möjligt att ändra en hand 3 växlad till en fotväxlad med att bara byta ut den såkallade växelstången?eller måste man byta drevaxeln också?
Har redan skaffat dom erfoderliga ytterkåporna med växelmekanismen. :shock:
annars har jag en motor, o jag letar lite efter en flaka motor...

dock måste min göras i ordning men har en komplett ihopsatt + en klyvd halv komplett...om det kan vara nått?:) <!-- </EdIndex> --></div>
nostalgiknutten
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2009, 00:00

Sachs 3v hand till fotv.

Inlägg av nostalgiknutten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn som jag har är kickstartad , men när man kollar i sprängskisser o. läser lite literatur om dessa modeller så fram kommer det att drevaxeln ser olika ut.
Därför undrar jag om de också är olika längder med tanke på att hastighets mätar drevet sitter fast på axeln i den hanväxlade utförande?
Med det som grund tänkte jag om man byter enbart växelstången så kan det hända att växellägen inte hamnar där de borde vara i förhållande till segmenten på växelmekanismen? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins två olika treväxlade hand. Den ena är lika flakamotorn oftast med trampor, om det är kick så är det hemslöjd. Dom har 15 mm vevaxel.
Den andra är ovanlig i Sverge och satt inte på Svenska moppar och den har 17 mm vevaxel. Där är det bara att byta kåpor och åka. Kolla att vexelmekanismen innanför kåpan är som en grov krokig jerntråd.
Bilder underlättar. <!-- </EdIndex> --></div>
nostalgiknutten
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2009, 00:00

Sachs 3v hand till fotv.

Inlägg av nostalgiknutten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad ! Det var det här jag ville veta, motorn som jag har är defacktu en med 17mm vevaxel ,kickstart som orginal allstså inget "hemsmide". Växelmekanismen har pricis som du beskriver en "tjock krokig jerntråd "också.
Att den här versionen inte är så vanlig i Sverige förvånar mig storligen för jag köpte den facktist på DAK marknaden i Falun nu i somras. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar