Växelförare - från en motor till en annan

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs

Växelförare - från en motor till en annan

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er!

Blivit med ytterligare en moped, fyndade min flakmoped från -59 för två veckor sedan och köpte en hyfsat komplett 1209 för 700:- igår. Växelföraren på min flakmoped är sliten och tänkte sno den som sitter i den motor som suttit på 1209:an - jag har tagit bort lamellskivor osv nu och kommer åt nummer 40 och 21 på sprängskissen.

Hu går jag vidare ? Har försökt lossa muttrarna men de sitter som berg och jag är rädd att hålla emot för mycket på kopplingskorgen! Behöver jag ngn avdragare för att komma åt växelföraren!?

rgds

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antingen låser du kopplingkorgen, svänghjulet ELLER om du har cylinder och kolv på så kan du använda en kolvstopp för att låsa motorn. Det gäller att motorn är stum för att du ska få loss delarna utan att skada andra delar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Djdrugs

Men växelföraren sitter alltså "innanför"

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men växelföraren sitter alltså "innanför" halvorna - det är ju ett monsterjobb, måste skaffa mig bättre verktyg. något speciellt användbart ni använder? Avdragare o annat? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den sitter innanför, men du kan med hjälp av en utanpåliggande fjäder spänna armen/vajern så att den håller växeln på plats.
Lägger upp ett foto på det imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är din flakmoped 2växlad? För 2 och 3 växlade Sachs har olika växelförare.

Du kan på 2växlade motorer hjälpa att hålla växlarena på plats med tryckfjädrar.

Du kan placera en fjäder mellan vajerfästet och armen för att hjälpa att hålla i 2:an. Bortse från fjädern framför armen, den är helt överflödig och monterats dit av någon som inte orkat korta vajern.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OPPS! Svarade på fel tråd. Lägger in detta på rätt ställe........ <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar