Yamah aerox 2003 varvar 11000rpm

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Vikke123

Yamah aerox 2003 varvar 11000rpm

Inlägg av Vikke123 »

Har en Yamah Aerox 2003 som rubriken säger dårå.
Snubben som hade den innan gjorde om näst in till hela moppen, variator, koppling.
När jag startar moppen efter den stått 30min kanske varvar den till 8000rpm, sedan varvar den ner till kanske 6000rpm. Efter en liten Körningen och när motorn blivit varm så varvar den 2000-3000rpm på tomgång.
Sedan för att få mopeden och rulla måste man få upp den till 8000-9000rpm. Vilket låter för jävla högt blandannat.
Inge oljeläckage från röret eller något sånt heller. Om man maxar gasen så varvar den kankse 11000rpm.

Orgiginal röret satt på när jag köpte den, fick även med ett zx rör som jag satt på, varv talet är samma.

Jag och några kompisar bytte till större munstycke också. Men den varvar fortfarande som bara den.

Idag tänkte vi byte till lite större munstycke, mecka lite med tomgånsskruven eller vad det kallas. (är ganska ny till detta)

Har beställt andra kopplings fjädrar (lite mjukare) vi tror att dom kan vara för spända.
V-ringen är inte dragen nämligen, har hört att den drar ner varv-talet lite.

Ett annat problem som var med mopeden när den köptes var att chokehandtaget var sprucken. Så den var ju på max choke, då lät den som bara den, men vi drog choke handtaget så långt ut vi kunde och la buntband runt (så choken inte låg på max helatiden), har beställt nytt chokehandtag som ska sättas på så fort det kommer.

När jag kör mopden och den rullar och släpper gasen så går den inte ner i varv alls nästan, den kan gå ner till 6000varv som max kanske.

Några kompisar säger att gasvajern behövs bytas ut, så det kan jag ju köpa om det behövs.

Kan ha glömt något, men om du har någon fråga angående mopeden så fråga bara.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Yamah aerox 2003 varvar 11000rpm

Inlägg av erlan »

Det finns nog inte mycket kunskap om den moppen här.
men det låter som du har 2 fel på moppen. minst två fel.

1. den drar troligen tjuvluft någonstans. trasig packning eller tätningsring runt vevaxeln.

2. Kopplingen funkar inte som den ska. exakt hur en sån koppling ska fungera vet jag inte.

Som tillägg till punkt 1 och 2 så kan det även vara så att cylindern är trimmad/portad på fel sätt så den behöver över 11000 varv för att fungera, och ge effekt.

erlan
Vikke123

Re: Yamah aerox 2003 varvar 11000rpm

Inlägg av Vikke123 »

Tack för svar, ska ta en titt.
Återkommer om jag fått resultat
Skriv svar