Liten uppdatering.
Motorn är helt inriktad nu och om man mäter så linjerar bakdrevet med framdrevet så gott som perfekt, säkert bättre precision än från fabrik
Det var en jävla massa jobb med att få det okej.
Utgångsobjektet var ju inte så bra, så det är väl av förklarliga skäl.
De sista sakerna har också blivit testmonterade. Det är mest för att se så att det passar innan man lackerar.
Kedjeskyddet följde temat av resten av projektet, som i princip eskalerat till att bygga Compakt av delar som aldrig borde ha blivit en Compakt igen, genom att den inte ens var till en Compakt. Dock passade kedjeskyddet jättebra på svingen till den rostiga 1209 jag drog ut ur skogen. Men allt går med en tillräckligt stor hammare och en vinkelslip och till slut satt den där och det ser till och med ut att som att den hör hemma på en Compakt.
- B7C089B3-4A6D-4F62-B52D-8C408A7D0CE7.jpeg (129.56 KiB) Visad 1405 gånger
Avgasrörs-fästet är också punktat på plats nu, den kommer också från 1209:an. Lite finjustering kvar, men röret ligger rätt bra.
Svingskyddet jag fick med, tillsammans med en massa andra grejor, när jag köpte en låda delar i vintras, var till de nyare modellerna med båda skruvhål uppe. Men min sving är av den äldre modellen med ett skruvhål nere och ett uppe, så ett av hålen svetsades igen och slipades och sedan borrade vi ett nytt hål där nere.
Det är rätt trevligt att ha en låda med det mesta, Det är bara det att en del av grejorna är rätt välanvända. Killen vi köpte sakerna av verkade vara en riktigt pedant med förmodligen rätt bra ekonomi som redan renoverat sin Compakt, så allt i lådan är det som inte dög till hans bättre än nyskick renovering.
De flesta delarna börjar som sagt hitta till moppen, även om det ibland krävs lite jobb innan man kan få de på plats.
Moppen har även fått ett stöd, det var lite svårt att få dit, för hylsan, som man monterar stödet i ska vara trekantig i änden för att alla delar ska gå in. Lång historia kort, den var inte trekantig längre.
Sedan är även fotbryggan riktad och mer rak.
I övrigt gick det väl som förväntat, framgaffeln är numera monterad korrekt (och inte bak och fram
) med framskärm och allt, lyktplåten och lykthuset sitter där det ska och tutkåpan är på plats.
Har nyligen gjort en beställning med en stor del av det som saknas. Bland annat blev det nya fälgbanor och ekrar.
Snart är det bara att börja riva igen och ekra om hjulen och renovera naven, renovera motorn och lacka. Färg håller jag hemligt, men jag kan avslöja att det med stor sannolikhet blir en färg som gick att få på vissa Crescent modeller under 70-talet, men aldrig på Compakt. För att accentera denna sköna färg funderar vi på att lacka kåporna vita, en färg som återfinns på tanken av den modell som vi hämtat inspiration till färgen på ramen ifrån.