Den började som en blå shopper med en Saxonette motor, årsmodellen ska enligt ägaren innan mig ha varit en tidig 80 talare. När han fick tag i den som 15åring 1996, för 350kr så var motorn skuren bortom räddning. Samtliga tre däck var slut och allt vad bussningar hette var bortruttnat.
Han spenderade några helger i verkstan samt ca 2000kr på att köpa fälgar och däck från en åkgrässklippare som var ungeäfr samma höjd men cirka 3gånger så breda som på en original shopper. Efter det fick dom tag i en rejält vässad (13hästare och 17bing) Zündapp maskin (4växlad). Motorfästen fixades och med hjälp av delar från en annan gräsklippare så byggde dom fläktkylning. Han visade mig motorn när han sålde själva moppen till mig (såldes som rullande chassi=ingen motor). Det var rätt intressant att få sen en fläkyld supertherm inte direkt smidigt ustseende för fläktkåpan var enorm.
Nåväl han hade den att köra med i något år och sedan ställdes den bakom ladan. Jag hittade den på en blocket annons tillsammans med en MT5a. Hade inga pengar just då så det sket sig. Ca ett år senare så dök den upp igen, denna gången utan sällskap ifrån hondan. 1500kr var begärt. Jag prutade ner den till 1000kr via telefon och fick hjälp av pappa att hämta den.
Hade sett flera videos där man monterat 4taktare i dessa trehjulingar. Så en övermotoriserad och breddad monstershopper var målet. Hade en 110cc automatare ifrån en pocketbike liggande. Den fick det bli. Så skulle jag slippa bygga växelreglage. Fästen svetsades och motorn monterades. Framdrevet slipades ner i tjocklek så jag kunde köra med en 415 kedja.

Nyligen hemkommen och med någon millimeter per sida gick den in genom den vanliga ladugårdsdörren, den nya motorn ligger bakpå

Stor om baken också.

Motorfästena var bortslipade sedan några år tillbaka då säljaren funderat på större maskineri, än den fläktkylda superthermsnurran

Moppen vippades på sidan och motorvaggan monterades ur, och fästena började måttas in. Som ni ser så är hela breddningen gjord i prima stålplåt. Ingen plasticpadding, eller liknande påhitt.

Fram hade man tillverkat riktiga nav där hjulen bultades fast med tre stycken M10 bultar.

Efter någon timmas byggande av motorfästen så satt motorn på plats. Två gammla Puch ljuddämpare hittades i ladan och svetsade ihop tillsammans med en 3/4 tums kulventil. Kulventilen satt mellan förgreningen och den nedre pipan. Detta för att kunna ställa ljudet. Den nedre pipan fanns ingen insats i. Så ville man väsnas var det bara att öppna ventilen och gasa. Ville man istället dra lite mindre uppmärksamhet till sig så stängde man ventilen och ljudet hördes obetydligt mer än en nutida ching chong moppe.

Här är även en bild så ni kan jämföra, denna skrothögen var orörd vad gäller karossens storlek.
Jag hittade ett intressant Chopperbygge på blocket som det satt en skuren 125a motor i. Jag bytte bort denna breddade galenskap mot den maskinen och sedan fortsatte han att bygga på den. Jag han dock med några testrundor med den innan jag bytte bort den. Och killen som jag skrev om i början som byggde den visste antingen väldigt väl vad han gjorde, eller så hade han massvis med tur. Då dessa brukar vara rejält vingliga och ostabila. 70knyck (GPS), och den låg ändån som klistrad mot vägen.
Kom man sedan på grusväg så blev det ännu roligare. Ryckte till i bakbromsen (som var kopplad som en handbroms på styret) och svängde ut häcken. Full gas och sedan kunde man hålla den i kontrollerad sladd hur länge som helst såvida vägen fortsatte svänga. På asfalt bara för att leka var rejält mycket skoj det med. Eftersom däcken bara är gjorda för 10km/h på gräsmatta så tål dom ju inga höga mått av friktionsvärme. Frambromsen låst (kopplad till fotpedal) Och sedan fullgas. någon sekund senare var man osynlig inuti gummiröken. Detta är en av många gammla moppar jag verkligen saknar. Men vem vet, den kanske dyker upp någon dag.
Nymans 2013