<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En god vän har just hämtat hem ett scooterobjekt som ser ut som en Monarscooter. Under dammet och smutsen lyckades han få fram en sliten dekal med namnet Speed.
Jag vet att jag har läst någonstans att dessa var "dekalmärkta" Monarker som såldes av OK och IC.
Men vet nån som vet nåt mer om detta "fartiga" märke? Under vilka år? Finns det nån koppling med Fram Speed? Bra bild på original-logotypen? <!-- </EdIndex> --></div>
Speed scooter
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft en jäkligt fin Speed scooter som jag bytte mot en trist 125a med grannen (men det roliga med 125an var att det var exakt samma mc som jag köpte ny i kartong när jag var 16 år kärt återseende vill ja lova) Sen lämnade Speeden Norrbotten å hamnade i nåt skyltfönster enligt "Grannen". Men jag har sett den senare på ngn hemsida på nätet. jag har hört att speed var ett fabrikat från det cooperativa förbundet. Å det är egentligen en helt vanlig Monark men med andra dekaler för att få den lite unik..eller kanske var det så att Konsum inte fick sälja moppar av Monark fabrikat vet inte riktigt. har även en Monark som heter Vano å en som heter Maraton å en som heter Erlan har en Husqvarna som heter Trofe´ så det är ju ungefär som med en del maskiner mm. nuförtiden. tex som dom hjuldollys som jag köpte till veteran bilen både Biltema Jula å DUAB har likadana men säljer dom som sina egna.. (Men jag köpte ett par andra som inte var lika kassa från verktygsboden). jag har ngn pryl av märket Speed kvar i samlingen en cykel å en 98cc <!-- </EdIndex> --></div>
-