Sida 1 av 2
Att rädda en Hercules
Postat: 19 maj 2021, 21:06
av Knezzen
Köpte mig vad jag tror är en Hercules av någon sort. Sachs 504/505-motor och trampstart. Köpt av originalägaren som fick moppen i 15-årspresent, numera fyllda 50. Moppen är rätt sunkigt sprayad silver. Ska ha varit en stöldåtgärd i sena tonåren ”för ingen vill ju sno en ful moppe”.
Just nu startar den inte och har punka på bakhjulet.
Ska börja med att ge den nya däck och slangar samt gå igenom förgasaren och få den körbar. Sambon behöver ha nåt att glida runt på också ju
Har beställt hem en hög grejer och hoppas på att få den körbar inom en vecka.
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 20 maj 2021, 13:42
av SS440-80
Saktfärdiga saker det där

Automat eller hur?
Min farmor hade en blå (fast DBS) den gjorde max 25 km/tim och var ganska trött.
Läste någonstans att strypningen sitter ingjuten i insugsröret, men om det stämmer vet jag ej.
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 21 maj 2021, 12:17
av Knezzen
Fick liv i den igår efter rengöring av förgasaren, nytt tändstift och ny soppa i tanken.
Har inte kört den än eftersom det är punka på bakdäcket. Handlade hem lite prylar idag, så under nästa vecka blir det fix av punka och lite andra prylar.
Får utvärdera hur rapp den känns, men antagligen väldigt slö som du skriver
SS440-80
Som tur är har jag en 15mm Bing-kopia på hyllan som verkar passa om man moddar lite.

Re: Att rädda en Hercules
Postat: 05 jul 2021, 09:05
av Knezzen
Ett tag sedan uppdatering nu.
Bytte däck, slangar och fälgband. Bytt soppaslang, filter och gjort rent förgasaren.
Petade dit ett "sportluftfilter" och nu gör den närmare 40km/t! Jag som tänkte sätta dit en 15mm bing för att få upp toppfarten lite, känns rätt onödigt nu. Otroligt att den går så mycket bättre utan att gå upp i storlek på munstycket.
Behöver gå igenom lite elprylar nu dock. Inget fungerande baklyse (inte ens kablar dit) och sporadiskt fungerande framlyse.
Har handlat hem lite mer prylar för att fixa till det
Bilder kommer!
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 07 jul 2021, 10:05
av Knezzen
Tänkte byta växellådsolja igår, när jag ändå väntar på lampor och lite annat.
Tog bort kopplingskåpan och exakt noll droppar olja rann ut. Så det var nog bra att jag såg över det där innan jag drar ut på långtur.
Nu väntar jag på ett nytt baklyse och lite nya glödlampor innan moppen är klar för sommarens bravader.
Petade även dit ett öppet filter jag hade på hyllan
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 03 aug 2021, 19:31
av Knezzen
Var ett tag sen jag skrev nåt här. Moppen går som ett skott och används nästan dagligen.
Senast idag blev det en tur till affären för att handla lite bröd och blöjor
Endast öppet filter och större munstycke som är ändrat.
Toppfarten från början var 32km/t i nedförsbacke och medvind. Gör nu lätt 45-50 på plan mark.
Har lite provlem med bakbromsarna. Dom funkar som på en cykel, är alltså två kedjor till bakhjulet.
När jag trampar bakåt för att bromsa måste jag nästan trampa ett halvt varv bak innan bromsarna tar.
Hur löser man detta på bästa sätt?
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 04 aug 2021, 08:28
av Lolalola
50 knutar!

Re: Att rädda en Hercules
Postat: 02 apr 2022, 22:50
av Jnickzter
Tjena tar up en gammal tråd och hoppas ts fortfarande är aktiv här

har precis köpt en Hercules , vad för munstycke var det du hade bytt till?
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 09 maj 2022, 09:57
av Knezzen
Mors!
Bra fråga. Kommer inte riktigt ihåg vad det slutade på, men jag testade rätt många.
Köpte ett hög munstycken till Bingförgasare på eBay och provade mig fram.
Typ detta:
https://www.ebay.com/itm/183875287712?h ... SwE25e7-6I
Går som ett skott fortfarande. Var ute och körde senast i helgen

Re: Att rädda en Hercules
Postat: 21 sep 2022, 17:36
av Linuspinus
Vet du hur man byter olja på en sådan?
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 24 sep 2022, 17:52
av umekille
Hej en del hade en planbricka punktad i avgasröret en enkel o billig strypning
för att få ner besiktningsvänligt importfart på mopparna...ofta då det blev
för högt motstånd i avgasröret gick dom ofantligt surt och svag i sakta fart.
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 24 sep 2022, 20:06
av SS440-80
Linuspinus skrev: ↑21 sep 2022, 17:36
Vet du hur man byter olja på en sådan?
Man tar bort täckplattan på vänster sida av motorn, och vickar moped på sidan så att oljan rinner ut.
Sedan vickar man mopeden på andra sidan och häller i rätt mängd av rätt olja, skruvar på locket och tutar och kör.
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 16 jul 2024, 21:17
av Knezzen
Herculesen fick sig lite service i dagarna. Den har varit fruktansvärt svårstartad och när jag tog bort ena plastkåpan som täcker förgasaren möttes jag av ett alldeles torrsprucket gummi till luftfiltret... 3 år höll det. Kvalitetsprylar. Däcken är det torrsprickor i dessutom, också 3 år gamla. Micklade dit ett annan luftfilter av samma storlek och den hoppade igång så fint igen.
Vad ska man köpa för däck för att gummit ska hålla så man i alla fall hinner slita ut dom av användning innan dom är alldeles torrspruckna?
Re: Att rädda en Hercules
Postat: 17 jul 2024, 07:14
av Lolalola
Förr var det ju skitbilligt att beställa på dackonline.se och man fick Metzeler och Continental för 300 spänn, men plötsligt blev det dryga dubbla priset på allt och efter det har man ju börjat snåla (många av mina däck står nog och spricker just i detta nu) och just de Metzeler-däcken som jag gillade är nuförtiden billigare på Mopedrenovering men din storlek finns nog inte där.

Re: Att rädda en Hercules
Postat: 17 jul 2024, 11:50
av SS440-80
Jag tycker att Mopeddelen (Rinab) har bra priser på däck just nu, och ganska många att välja på.
https://www.mopeddelen.com/universal-de ... band/17-21