Har en Volvo 940 lågtrycksturbo från 1995 som jag ägt i dryga sex år. Aldrig besiktigat den då den bara stått avställd och oanvänd.
Fyllde kanske tanken till hälften det året den köptes. Aldrig haft minsta problem starta den för flytt vid gräsklippning och liknande. Under dryga sex år!
Samma usla 95-oktaniga femprocentiga etanolinblandning går den igång på, hur lätt som helst. Helt otroligt.
Min Fiat från 1992 startar utan problem, bara batteriet som laddas ur om den stått stilla för länge.
Nåt jag skyller på klockan.
Har en Zündapp CS50 som kördes vid ett enda tillfälle under 2020 och detta på bensin från 2019
Samma 95-oktaninga bensin/oljeblandning som var kvar lite av när den startades i år, utan problem.
Helt otroligt!
Det minsta man kunde begära/förvänta sig är att den skulle självantända där den stod i garaget under vintern.
Förväntar mig den spontant kommer explodera med nya E10 i tanken.
Lånade en Flymo gräsklippare av en kompis för ett par år sen. Där blev det faktiskt använt svindyr Aspen tvåtaktsblandning då det blev lite väl svårt att andas samtidigt som man klippte.
Min SAAB 96V4 från 1979 startade i år på bensin från 2019 lika lätt som alltid (utan choke, bortplockad av tidigare ägare). Den går dessutom bättre ju mer E85 den fick iblandat i 95-oktaniga bensinen! Med andra ord behöver Webern bestyckas lite snålare. Men det kanske inte behövs nu med införande av E10

Min andra SAAB V4 föredrar 95-oktan som den är ur pumpen = rätt bestyckad Weber. Startar ännu lättare än den andra då denna har automatchoke som funkar perfekt.
Min Authi 1275GT (ni får googla..) går på 95 oktan utan problem. Nyrenoverade SU HS2 gör att den går kanonbra!
Åtminstone tills kommunen fick mängdrabatt på vägbulor.

Den är tyvärr väldigt låg, så bränsleröret fick en "kyss"
Gamla Volvo Krabat (425?) traktorn med Volvo B16 från sent femtiotal går på vanlig 95-oktan.
Håller med på att ett fordon inte ska stå still en vinter eller liknande period med E85 i tanken. Det kan ge problem.
Vad säger då detta? Inte ett sk-t.
Har du upplevt problem så är det bevisligen just problem med ditt/dina fordon.
*(Inte någonstans ovanför påstår jag att jag är något slags kemiprofessor som vet allt vad bensinen innehåller).