nav el. hjul till DBS
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
nav el. hjul till DBS
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev pålurad grannens DBS Safir så nu behöver jag ett GÖS (norskt ö..) baknav eller ev ett helt hjul. Det sitter nog samma nav på dom flesta DBS mopparna av äldre snitt.Jag kollade på min gamla Sport å den hade ett exakt likadant bakhjul. så gräv i era garage å förråd å hör av er om ni hittar nåt..behöver även ett kedjeskydd å en skärmkåpa (den som sitter på bakskärmen å som baklyktan sitter monterad i) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Båda fram- och baknav på min DBS Safir har "rasat" under åren.
Letade som en tok efter lagerbanor och koner tills dessa och den enda som hade delar då var Rösebäcken. Han hade något gammalt lager med JÖS delar.
http://www.rosebackenscykelomotor.se/
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Letade som en tok efter lagerbanor och koner tills dessa och den enda som hade delar då var Rösebäcken. Han hade något gammalt lager med JÖS delar.
-
Re: nav el. hjul till DBS
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
[/list] <!-- </EdIndex> --></div>
Om du ska ha Gös får du nog leta i fiskdisken,men du kanske menar jøsdr.novolette skrev:Blev pålurad grannens DBS Safir så nu behöver jag ett GÖS (norskt ö..) baknav eller ev ett helt hjul. Det sitter nog samma nav på dom flesta DBS mopparna av äldre snitt.Jag kollade på min gamla Sport å den hade ett exakt likadant bakhjul. så gräv i era garage å förråd å hör av er om ni hittar nåt..behöver även ett kedjeskydd å en skärmkåpa (den som sitter på bakskärmen å som baklyktan sitter monterad i)

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
så i första hand försöker jag hitta ett komplett nav. <!-- </EdIndex> --></div>
tjena kuli! Verkar som om att norrmännen inte kunde bygga nav. Har ett som ligger på bänken där ska jag hjälpa en snubbe med att svarva nya tappar i drevet. Sedan har jag fått hjälpa Alabamamannen med hans MES nav. i mitt fall funkar det inte med att byta lager..då hade jag byggt om dom till tätade moderna lager (svarvat ut huset lite). Mitt nav har totalrasat det finns inget gods kvar där lagerbanan har suttit mao finns inget kvar att svarva i saknas 1,5cm av navet på bromssidan sedan är skölden bajs å backarna smulor. Allt går ju att fixa men det kändes lite överkurs att svetsa på med aluminium å sedan svarva.Kuli skrev:Båda fram- och baknav på min DBS Safir har "rasat" under åren.
/Kuli...
så i första hand försöker jag hitta ett komplett nav. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
<!-- </EdIndex> --></div>
Är det tack vare naven mopparna, alltså DBS, begåvars med betydelsen "Döden Bakom Styret" ?dr.novolette skrev:tjena kuli! Verkar som om att norrmännen inte kunde bygga nav. Har ett som ligger på bänken där ska jag hjälpa en snubbe med att svarva nya tappar i drevet. Sedan har jag fått hjälpa Alabamamannen med hans MES nav. i mitt fall funkar det inte med att byta lager..då hade jag byggt om dom till tätade moderna lager (svarvat ut huset lite). Mitt nav har totalrasat det finns inget gods kvar där lagerbanan har suttit mao finns inget kvar att svarva i saknas 1,5cm av navet på bromssidan sedan är skölden bajs å backarna smulor. Allt går ju att fixa men det kändes lite överkurs att svetsa på med aluminium å sedan svarva.Kuli skrev:Båda fram- och baknav på min DBS Safir har "rasat" under åren.
/Kuli...
så i första hand försöker jag hitta ett komplett nav.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Är det inte bättre att byta till ett Lelunav eller något annat som funkar och enkelt att hitta delar till, eller du kanske vill ha den original ???
Hehe, jag fick svarva ny tappar till drevet på min också.dr.novolette skrev:tjena kuli! Verkar som om att norrmännen inte kunde bygga nav. Har ett som ligger på bänken där ska jag hjälpa en snubbe med att svarva nya tappar i drevet. Sedan har jag fått hjälpa Alabamamannen med hans MES nav. i mitt fall funkar det inte med att byta lager..då hade jag byggt om dom till tätade moderna lager (svarvat ut huset lite). Mitt nav har totalrasat det finns inget gods kvar där lagerbanan har suttit mao finns inget kvar att svarva i saknas 1,5cm av navet på bromssidan sedan är skölden bajs å backarna smulor. Allt går ju att fixa men det kändes lite överkurs att svetsa på med aluminium å sedan svarva.
så i första hand försöker jag hitta ett komplett nav.
Är det inte bättre att byta till ett Lelunav eller något annat som funkar och enkelt att hitta delar till, eller du kanske vill ha den original ???
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perfa
då ska jag kolla me honom..
Jo nog vill man ha rätt prylar på moppen (original) även om det verkar vara skräp. Jag kör ju inte så jäkla mkt med en å samma moppe utan brukar alltid byta. du vet Måndagsmopeden, Tisdagsmopeden osv..så jag tror att hittar jag bara ett funkis nav så håller det för mig. men man får väl hålla koll på Tradera..kan int hjälpas
mvh/Tom Pengpung. <!-- </EdIndex> --></div>

Jo nog vill man ha rätt prylar på moppen (original) även om det verkar vara skräp. Jag kör ju inte så jäkla mkt med en å samma moppe utan brukar alltid byta. du vet Måndagsmopeden, Tisdagsmopeden osv..så jag tror att hittar jag bara ett funkis nav så håller det för mig. men man får väl hålla koll på Tradera..kan int hjälpas
mvh/Tom Pengpung. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
-