Jag var tvungen att tappa ur oljan: https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... ettemotor/
När jag öppnade avtappningspluggen så kom det bara en pytteliten skvätt. När jag sedan öppnade nivåpluggen så kom det desto mer (1-2dl?). Vad kan det bero på? Har classic motor förväxlat pluggarna?
Grundproblemet är att blocket är sprucket och läcker olja. Går det att få tag i en blockhava, NOS eller begagnad?
Vad är det för typ av Saxonette-motor du har (drag eller elstart, 1 eller 2 växlad, med eller utan backväxel) då det skiljer på blocket mellan vissa av de olika utföranderna?
Bör ha en uppsättning matchande blockhalvor till de vanliga 2 växlade av både el och dragstarts -utförande som jag kan avyttra.
Rösebäcken har bra koll, så du lär både fått tag i rätt och riktiga delar därifrån.
Är rörhylsor som styr blockhalvorna i rätt läge, så att de bearbetade lagerlägena i varje halva verkligen kommer att linjerar med varandra. Därav att varje blockpar är mer eller mindre unika och inte BÖR blandas.
Sen hur stor skillnad det verkligen är mellan de olika paren är en annan sak, men då det axiellt skiljer i hur mycket shims det behövs mellan olika block så är där ivf skillnad i den leden...