4-växlad Compact
4-växlad Compact
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ibbe för en trevlig affär,
Nu har min compact en 4-växlad motor med membrancylinder.
Alldeles för högt drevad men går ändå, troligen mindre drev till helgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har min compact en 4-växlad motor med membrancylinder.
Alldeles för högt drevad men går ändå, troligen mindre drev till helgen. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är gott att det finns lite handlare att välja på behövs ju alltid delar till våra kära veteraner
spelar ingen roll om de är stora eller små..bara det går att komma över bitarna man behöver
tradyra har ju mest blivit ett moppeslaktcentrum numera
dessutom helt flippade priser mellan varven...så nog är det gott med konkurens.he-he.. <!-- </EdIndex> --></div>



fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fattar inte varför det finns så många motståndare till tradera - utan
sådana sajter och utan människor som slaktar mopeder skulle ni nog
inte alltid få tag i delarna ni saknar, tyvärr så tror jag ni i grund och botten
gärna letar delar där men tycker att delen ni söker blir onödigt dyr, men då
kan ni ju leta vidare ett par år tills ni hittar delen till det pris just ni är beredd
att betala
stack ut hakan igen....
<!-- </EdIndex> --></div>
sådana sajter och utan människor som slaktar mopeder skulle ni nog
inte alltid få tag i delarna ni saknar, tyvärr så tror jag ni i grund och botten
gärna letar delar där men tycker att delen ni söker blir onödigt dyr, men då
kan ni ju leta vidare ett par år tills ni hittar delen till det pris just ni är beredd
att betala


- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang. tradera - Man betalar efter hur mycket man behöver saken och det varierar ju från person till person. Så egentligen ska man väl klaga över att så många personer vill ha samma sak som jag
Men priser har man väl diskuterat och klagat över igenom alla årtionden.
Jag kan bara hålla med S_Compakt när det gäller styckning/slakt. Det försvinner en veteranmoped för varje slakt, som ibland t.o.m är i riktigt bra skicka. Och den som köper ramen? Ja han ska väl bygga upp en moppe på nytt, var finns logiken i det?
Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped. Samma med F50 och E-type eftersom många renoverar dom nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Jag kan bara hålla med S_Compakt när det gäller styckning/slakt. Det försvinner en veteranmoped för varje slakt, som ibland t.o.m är i riktigt bra skicka. Och den som köper ramen? Ja han ska väl bygga upp en moppe på nytt, var finns logiken i det?
Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped. Samma med F50 och E-type eftersom många renoverar dom nu. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men samtidigt kan en slaktad moped bidra till att flera mopeder med saknade delar blir kompletta.
Jag menar absolut inte att alla mopeder bör säljas i delar, men om det nu är så att delarna blir sålda så har det förhoppningsvis bidragit till att någon annan moped blivit komplett.
Raketsport: Jag håller med om att det inte känns logiskt att köpa en ram från en "slaktad" moped för att sedan börja om från början.
Det känns inte som att det är så enkelt som det först kan tyckas när det gäller mopeder som demonteras och säljs i delar.
Visst var det väl också så att vid ett tillfälle erbjöds en moped här på forumet innan den las ut i delar på Tradera, men ingen nappade på det erbjudandet. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag menar absolut inte att alla mopeder bör säljas i delar, men om det nu är så att delarna blir sålda så har det förhoppningsvis bidragit till att någon annan moped blivit komplett.
Raketsport: Jag håller med om att det inte känns logiskt att köpa en ram från en "slaktad" moped för att sedan börja om från början.
Det känns inte som att det är så enkelt som det först kan tyckas när det gäller mopeder som demonteras och säljs i delar.
Visst var det väl också så att vid ett tillfälle erbjöds en moped här på forumet innan den las ut i delar på Tradera, men ingen nappade på det erbjudandet. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det var en Raket här till salu som sedan slaktades, men nu har vi redan en sådan modell. Jag vet inte om jag gillar säljargumentet "Köp eller så säljer jag i delar på tradera". Jag tycker att det är att lägga över ansvaret på andra.
Våran rosa 1259 Shopping är i köpt i delar på tradera. Hel moped som var styckad och köpte allt och skruvade ihop den igen för att den var så pass ovanlig i lacken...
Jag tycker absolut att man ska försöka sälja mopeden i sin helhet först. Ger man sig till tåls så hittar man alltid en köpare.
Det finns även dom som saknar ett genuint mopedintresse och bara ser detta som ett sätt att tjäna snabba pengar. Vilket de också gör. De köper billiga mopeder från blocket och slaktar för att dryga ut lönen med en extra inkomst... Det kan inte gynna någon inom hobbyn. <!-- </EdIndex> --></div>
Våran rosa 1259 Shopping är i köpt i delar på tradera. Hel moped som var styckad och köpte allt och skruvade ihop den igen för att den var så pass ovanlig i lacken...
Jag tycker absolut att man ska försöka sälja mopeden i sin helhet först. Ger man sig till tåls så hittar man alltid en köpare.
Det finns även dom som saknar ett genuint mopedintresse och bara ser detta som ett sätt att tjäna snabba pengar. Vilket de också gör. De köper billiga mopeder från blocket och slaktar för att dryga ut lönen med en extra inkomst... Det kan inte gynna någon inom hobbyn. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köper dina argument till fullo.
Jag gillar absolut inte när man ser en hel moped uppdelad i en drös med auktioner på Tradera.
Men jag kan ändå känna att för min del är jag tacksam för att det finns möjlighet att hitta de där saknade delarna till min moped. Det kommer ju om man drar det till sin spets alltid att vara på bekostnad av orginalmopeden.
Känns som man sitter här med sin dubbelmoral på något sätt
Hoppas nu inte någon känner att det här spårar ur, det var inte alls meningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag gillar absolut inte när man ser en hel moped uppdelad i en drös med auktioner på Tradera.
Men jag kan ändå känna att för min del är jag tacksam för att det finns möjlighet att hitta de där saknade delarna till min moped. Det kommer ju om man drar det till sin spets alltid att vara på bekostnad av orginalmopeden.
Känns som man sitter här med sin dubbelmoral på något sätt

Hoppas nu inte någon känner att det här spårar ur, det var inte alls meningen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!
Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt. <!-- </EdIndex> --></div>
Du syftar på porthålskåporna?Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!
Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent F50 är ju otroligt billig som hel moped om man jämför i delar
Agent 007 skrev :
"Men samtidigt kan en slaktad moped bidra till att flera mopeder med saknade delar blir kompletta"
Det argumentet håller ju knappast ...
En liten rolig sak med rubriken här är ju att 4-pet knappt fanns förr medan numer är det vardagsmat
<!-- </EdIndex> --></div>
Agent 007 skrev :
"Men samtidigt kan en slaktad moped bidra till att flera mopeder med saknade delar blir kompletta"
Det argumentet håller ju knappast ...
En liten rolig sak med rubriken här är ju att 4-pet knappt fanns förr medan numer är det vardagsmat

-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fråga Zappafan, jag har för mig han skrev någonstans att hans kåpor är av glasfiber <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev:Du syftar på porthålskåporna?Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!
Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt.
Har inte vettet att sluta med moppar.