Sida 1 av 3

4-växlad Compact

Postat: 18 jan 2010, 17:03
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ibbe för en trevlig affär,
Nu har min compact en 4-växlad motor med membrancylinder.
Alldeles för högt drevad men går ändå, troligen mindre drev till helgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2010, 17:41
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis,

ja Ibbe är kul att göra affärer med, jag har sett hans samlingar. Rösebäcken är en småhandlare i jämförelse med antat hela moppar, företrädesvis syndap <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2010, 19:10
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->små handlare kan man nog inte kalla rösebäcken me tanken på utbudet reservdelar som finns, hehe men alla ser olika på saker o ting. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2010, 19:17
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är gott att det finns lite handlare att välja på behövs ju alltid delar till våra kära veteraner 8) spelar ingen roll om de är stora eller små..bara det går att komma över bitarna man behöver :roll: tradyra har ju mest blivit ett moppeslaktcentrum numera :? dessutom helt flippade priser mellan varven...så nog är det gott med konkurens.he-he.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2010, 19:21
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vem är Ibbe...å vad säljer han å till vilka märken :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

ibbe

Postat: 18 jan 2010, 20:04
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pma honom han finns här på forumet ibland <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 00:36
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fattar inte varför det finns så många motståndare till tradera - utan
sådana sajter och utan människor som slaktar mopeder skulle ni nog
inte alltid få tag i delarna ni saknar, tyvärr så tror jag ni i grund och botten
gärna letar delar där men tycker att delen ni söker blir onödigt dyr, men då
kan ni ju leta vidare ett par år tills ni hittar delen till det pris just ni är beredd
att betala :oops: stack ut hakan igen.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 07:04
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->? , Ingen del är väl dyr på tradera ?
Inte dyrare än vad någon vill ge iallafall :wink:

Jo jag tycker det är fel att "slakta" och sälja ut i delar , mest för att det helt enkelt "försvinner" en moppe <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 08:37
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang. tradera - Man betalar efter hur mycket man behöver saken och det varierar ju från person till person. Så egentligen ska man väl klaga över att så många personer vill ha samma sak som jag :wink: Men priser har man väl diskuterat och klagat över igenom alla årtionden.

Jag kan bara hålla med S_Compakt när det gäller styckning/slakt. Det försvinner en veteranmoped för varje slakt, som ibland t.o.m är i riktigt bra skicka. Och den som köper ramen? Ja han ska väl bygga upp en moppe på nytt, var finns logiken i det?
Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped. Samma med F50 och E-type eftersom många renoverar dom nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 11:45
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men samtidigt kan en slaktad moped bidra till att flera mopeder med saknade delar blir kompletta.

Jag menar absolut inte att alla mopeder bör säljas i delar, men om det nu är så att delarna blir sålda så har det förhoppningsvis bidragit till att någon annan moped blivit komplett.
Raketsport: Jag håller med om att det inte känns logiskt att köpa en ram från en "slaktad" moped för att sedan börja om från början.

Det känns inte som att det är så enkelt som det först kan tyckas när det gäller mopeder som demonteras och säljs i delar.

Visst var det väl också så att vid ett tillfälle erbjöds en moped här på forumet innan den las ut i delar på Tradera, men ingen nappade på det erbjudandet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 12:33
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det var en Raket här till salu som sedan slaktades, men nu har vi redan en sådan modell. Jag vet inte om jag gillar säljargumentet "Köp eller så säljer jag i delar på tradera". Jag tycker att det är att lägga över ansvaret på andra.
Våran rosa 1259 Shopping är i köpt i delar på tradera. Hel moped som var styckad och köpte allt och skruvade ihop den igen för att den var så pass ovanlig i lacken...
Jag tycker absolut att man ska försöka sälja mopeden i sin helhet först. Ger man sig till tåls så hittar man alltid en köpare.

Det finns även dom som saknar ett genuint mopedintresse och bara ser detta som ett sätt att tjäna snabba pengar. Vilket de också gör. De köper billiga mopeder från blocket och slaktar för att dryga ut lönen med en extra inkomst... Det kan inte gynna någon inom hobbyn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 14:21
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köper dina argument till fullo.
Jag gillar absolut inte när man ser en hel moped uppdelad i en drös med auktioner på Tradera.
Men jag kan ändå känna att för min del är jag tacksam för att det finns möjlighet att hitta de där saknade delarna till min moped. Det kommer ju om man drar det till sin spets alltid att vara på bekostnad av orginalmopeden.
Känns som man sitter här med sin dubbelmoral på något sätt :roll:

Hoppas nu inte någon känner att det här spårar ur, det var inte alls meningen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 15:38
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Du syftar på porthålskåporna?

Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!

Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.


Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 15:56
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent F50 är ju otroligt billig som hel moped om man jämför i delar

Agent 007 skrev :
"Men samtidigt kan en slaktad moped bidra till att flera mopeder med saknade delar blir kompletta"

Det argumentet håller ju knappast ...


En liten rolig sak med rubriken här är ju att 4-pet knappt fanns förr medan numer är det vardagsmat :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2010, 16:30
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Du syftar på porthålskåporna?

Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!

Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.


Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt.
Fråga Zappafan, jag har för mig han skrev någonstans att hans kåpor är av glasfiber <!-- </EdIndex> --></div>