Sida 1 av 1

Läckande packbox Zündapp

Postat: 17 aug 2022, 22:08
av Pejsper
1996CD9A-C59A-4DF3-B449-B8C25B89EF1D.jpeg
cocos_acc.gif
Glad nybörjare söker stöd.
Är det så att jag har en trasig packbox trots endast cirka 1mil i sadeln med nyrenoverad motor eller kan det läcka lite i början? Om den är trasig, går det att täta eller är det bara att försöka byta? Tacksam för all input :)
Vänligen // Jeppe

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 08:16
av HSE
Jag har svårt att avgöra bara av bilden om packboxen läcker. När man monterar nya packboxar så måste man smörja in tätningsytan mot vevaxeln med fett annars kan den skadas när man startar motorn efteråt då det tar lite tid innan oljan i bränslet når ut dit.

Så om det inte var gjort får packboxen bytas ut, om det var gjort kan det vara fettet från monteringen du ser...

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 09:00
av Micke S
Säger som HSE, svårt att se på bilden om det har läckt så du får köra lite och ta en titt igen. Det som kan hända om packboxen slås in lite vårdslöst är att fjädern hoppar av på insidan. Så man behöver se till att få den rakt från början och vara försiktig. Helst pressa in den.

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 09:03
av Pejsper
Tack för era svar HSE och Micke,
Då hoppas jag att det är fettet men får hålla koll. Jag har köpt motorn renoverad av erkänd renoverare och har därför inte helt koll.

Har ni tips på bra verktyg för demontering/montering av ny packbox om det kommer till det? Vore skönt att slippa rivning. Tack igen! // Jeppe

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 09:25
av Skåning
Klickade på bilden och förstorade den, då gick det att se lite mera. :D

Tycker att det ser rejält söligt ut på blocket så nog läcker det allt. Syns även att p-boxen är skada i samband med monteringen, väldigt slarvigt och ovarsamt gjort. Kan dock inte urskilja om själva tätningsläppen (den som ligger an mot vevtappen) är skadad / utfläkt eller om det bara är fett från monteringen som hänger ut. Men kvittar egentligen då den är skadad och bör/ska bytas om det ska bli tätt.

Aldrig skruvat med Zundapp, så har ingen aning om tillvägagångssätt eller vilka verktyg som finns, bör användas där.

Kan du inte kontakta den/de du köpt motorn av och få den bytt där?
Helt klart är det ett dåligt utfört jobb därifrån, men alla kan misslyckas ibland (dock ska det inte komma ut / drabba kund) och är de bara minsta lilla seriösa så bör de fixar till det GRATIS åt dig.

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 13:56
av Pejsper
Jag såg nu att bilden hamnade på fel håll vid uppladdning.
Segt, jag var rädd för att det kunde vara så. Har haft lite svårt att få den att gå bra också, trots nya spolar, kondingar, cylindrar, förgasare och otaliga munstyckeskombinationer. Sista rundan dog mopeden vid stopp och var nästintill omöjlig att få igång. Ny spole, ny konding senare, startade direkt men samma sak hände igen. Tänkte att jag fått tändinställningen felaktig, men det kanske är packboxen då?

Jag köpte motorn privat renoverad av väldigt hjälpsam, trevlig och erfaren zundapp mek/enthusiast med vetskap om att det inte finns några garantier. Jag kan alltid höra av mig om tips men jag tror att jag får byta själv.

Som jag förstår borde jag kunna byta den utan att riva blocket. Jag har sett tekniker där man skruvar in skruv, jag är dock rädd att paja mer än jag lagar. Funderar på om detta verktyg kanske ger mig som oerfaren bäst chans att få bort den iaf? vad tror ni?
https://www.amazon.com/Lisle-58430-Shaf ... B000FPYW4K

Allt gott och tacksam för supporten, man blir riktigt glad att det finns hjälpsamma människor på intranätet :D

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 18:10
av HSE
Fiffigt verktyg som säkert fungerar. En plåtskruv på varje sida och dra eller lite känsligare, en skruvmejsel eller don och knacka den snett så man får grepp med en tång eller, finns många sätt att göra jobbet på. Jag tycker det är nervösare att pressa dit den nya packboxen om man skall knacka dit den med motorn kvar i ramen.

Annars tycker jag att blandningen av insex skruv och spårskruvar på bilden skär sig lite i mina ögon, men onekligen syns det inte när motorkåpan kommer på.

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 20:41
av Pejsper
Tack HSE,

Med alla era tips och guidning blir beslutet att plocka av motorn och försiktigt försöka demontera och montera en ny packbox utan att klyva.
Packbox beställd och det blir till att försiktigt försöka knacka den åt sidan och komma åt med tång. tänkte även köpa in detta verktyg som komplement: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042079

Förhoppningsvis går det fint att försiktigt först med handkraft och sedan knacka in den med en hylsa vid montering, eller har ni råd hur man bäst går tillväga? dessa packboxar är beställda: https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... t-dmp.html

Smörja in tätningsytan med fett - inget speciellt fett, något i denna stil? https://www.mopedrenovering.se/allt-ann ... 20-ml.html . Med tätningsytan, menas det ytan direkt mot veven? "insida kortsida"?

Stort tack igen, ovärdeligt för en rookie, detta blir min första packbox! thankyou_blue

Ang valet av olika skruv - jag kan bara hålla med dig :?:

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 21:29
av HSE
Går bra att olja in med vanlig olja, inte så petigt. Här är lite tips. https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... la-motorn/.

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 18 aug 2022, 21:48
av Pejsper
HSE,
Jag blir skyldig dig en dryck av valfri sort. Tack! [cheers]

Är lite nervig över att påverka lagret och axeln vid bytet, men någon gång måste vara den första :D
Mopeden förtjänar ju att få rulla. tack igen till alla som har svarat och hjälpt mig. :cool2:

Re: Läckande packbox Zündapp

Postat: 19 aug 2022, 08:11
av HSE
Den är ju riktigt snygg! Håller med om att den förtjänar att få rulla. Jag tycker personligen att rundmotorn är snyggare än kantmotorn :D