När jag ställde in cykeln i höstas så spann motorn fint, när jag skulle starta den i våras satt den bom fast Så jag antog att kolven fastnat av någon anledning och lossade stiftet och sprutade in rostolja och räknade med att det skulle släppa med tiden. Men inte, så nu tog jag tag i det, motorn är en 4 växlad med tysk original på runt 6 hk. Men när jag rev cylindern var allt fint, det är veven som sitter fast! Hur det nu gått till, det är rost på vevpartiet när jag kikar ned så jag får klyva motorn och byta ramlagren Har inte tid just nu för detta, får bli när höstrusket sätter in...
Nej, jag har ingen förklaring. Det är ju ouppvärmt så tidvis blir det lite fuktigt där men ingen av de övriga som står där har drabbats av något sådant. Mycket märkligt!
Använder du helsyntetisk 2T-olja? Den har inte speciellt bra rostskyddande egenskaper, i jämförelse med mineralolja.
Det är en del snöskotrar som får problem med rostiga vevaxellager p.g.a detta, då man ofta använder fina helsyntetoljor i skotrar. Blir sedan skotern parkerad under bar himmel över sommaren, med växlande väderlek så kan det krypa in fukt och det börjar att rosta.
Kanske läge att konservera motorn på vintern, jag ska göra det med min Casal K190 efter att läst det här, den står i kallgarage hela året, det har gått bra hittills men jag har ju inte kikat ner i vevhuset och kollat. Det borde väl gå att minska risken för rost i vevhuset genom att sätta en kork i ljuddämparen och tejpa igen hålet i luftburken, då blir det ju ingen luftcirkulation genom vevhuset?
Köra ur en motor innan vinterflrvaring/sommarförvaring är klokt köra sista
svängen på aspen e dyl. Sen köra på 98 oktan annars och om det går så om
det gäller en snöskoter slunga moped e dyl...bra varmköra nån gång i månaden.
Har du kollat så att det inte är något som kilat sig i svänghjulet? En lossad skruv till tändplattan som sitter i magneten kanske?
Ta loss svänghjulet och se.
Något som kan kila sig mellan transmissionsdreven?
Inget som hänt i svänghjulet, och vad som hänt har ju skett när den stod parkerad då den gick fint tills jag stängde av den. Eftersom det finns synlig rost på vevaxelns skinkor så är det nog inget tvivel om vad som hänt men det kommer bilder när jag får tid att ta itu med den.
Tittade på motorn och fullt av olja i backen under den Måste läcka växellåda olja nu, var ju helt tät innan! Måste börja riva den snart... Funderade också på att plocka ihop Zundapp 125cc motorn jag har liggande i delar och sätta in istället men den saknar cylinder och topp och en kvick sökning visade att de finns men koster en förmögenhet