Felsökningshjälp Zündapp brytarlöst

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Yay80
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jan 2023, 15:20

Felsökningshjälp Zündapp brytarlöst

Inlägg av Yay80 »

Hej!

Jag har tagit över farsans dappe som har lite startproblem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Motorn var nyrenoverad av en lokal kunnig person men kom utan cylinder, fugge och tändsystem.
Farsan köpte Kokusan 6V system, trimcylle och 17 mm kinafugge (synd). Han lyckades dock aldrig få gnista ens och sen tappade även han själv gnistan ..

Jag plockade ihop moppen och jordade motor/ram och fick gnista.
Nu vet jag inte hur gnistan från brytarlöst brukar se ut men den ser spontant svag ut. Kanske är rätt, vad vet jag.

Tanken är rengjord och skickar ner fräsch bensin till fuggen. Man ser att bensin kommer fram då det är fuktigt i insugsgummit.

Tändsiftet är lite fuktigt när man kickat några gånger men känner spontant att det kanske är lite lite fukt??
Testade full choke och kickade tills jag svettades och tänket att nu måste den vara bra blöt men det var den inte.

Det är ju inte direkt många inställningsmöjligheter.. nålen verkar vara fast och sen är det ställbart munstycke och tomgångsskruv.
Verkar kvitta hur jag än rattar.. nån som har tips på bra grundinställning?

Om jag chokar eller håller lite gas när jag kickar så pyser det till efter var fjärde-sjätet kick. Låter inte som att det tänder till men det luktar lätt av avgas så jag är nog bara ovan vid ljudet. Har ju inte åkt moppe på 25 år tror jag.

Nån som har några bra tips?
Jag vet att kinafuggen inte är bra men man borde ju kunna starta ändå.. jag vet också att jag måste justera tändningen med strob sen men samma dä.. borde väl starta?

Tack på förhand.
HSE
Inlägg: 5549
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Felsökningshjälp Zündapp brytarlöst

Inlägg av HSE »

För att utesluta förgasar/luftläckor fel så testa med rejäl dos startgas eller en matsked bensin direkt genom tändstifts hålet, tänder den då så är det inte brist på gnista :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5463
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Felsökningshjälp Zündapp brytarlöst

Inlägg av Micke S »

Kolla att triggern på plattan pekar mot kl 11 ungefär.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar