Övergången från cykel med hjälpmotor till en "riktig "moped kom ju gradvis. En tidig:
MS 50
Puchs första mopedmodell i Sverige, våren 1955 importerades 300 st av AB Frode Lund i Malmö. Denna gråa modell tillverkades 1954 och var ett restlager som köptes till Sverige. Inte många finns i livet idag.
Detta exemplar har 456 mil på mätaren.
Läs mer om renoveringen under Verkstad - Projekt MS 50.
Bensintanken på denna MS 50 rymmer 3 liter, vikt körklar 43 kg. 0,8 hk, 49 cc motor med 38 mm cylinderdiameter, 43 mm slaglängd, 2-växlad och med halvnavsbromsar. I Österrike hade den ringklocka, men utrustades med bollhorn här. Kostade 867 kr som ny 1955.
Modellen avlöstes året efter i Sverige av MS 50 L som hade kraftigare ram, en 4,6 liters tank.
Eftersom alla mopeder måste ha trampor till och med 1960 så var det ju handväxel som gällde. När nya lagen med en hk och inget tvång på trampor så dök de första fotväxlarna upp 1961.