Sida 1 av 1

Balansfaktor på riktigt?

Postat: 01 apr 2023, 07:08
av Mixter
Ska försöka få lite balans på min Sachs motor 3/4 vxl.
Räknade ut följande
Originalvev aluminium behövdes 72 gr för att få balans
Ny kolv 38 mm(NTS) ink knaster kolvbult.82 gr.
82/72 ger 87 %
Låter högt men behöver något att jämföra med.
Cylindern lutar ca 30 gr ( spelar roll ) högre vid stående cylinder.

Edit: för tidigt på morgonen blev visst galet

Re: Balansfaktor

Postat: 01 apr 2023, 07:25
av Mixter
Ritovev 44 mm med nålager behövde 67 gr
Kolv 46 mm (Honda) vägde 105 gr
Så då får vi 67/ 105 = 63 %
Nu behöver jag veta vikt på en Sachskolv typ 70cc
Någon som har en ståendes 😃 JoNo kanske?
Edit: för tidigt på morgonen blev visst galet

Re: Balansfaktor på riktigt?

Postat: 01 apr 2023, 09:25
av Micke S

Re: Balansfaktor på riktigt?

Postat: 01 apr 2023, 10:30
av Mixter
Visst fasen glömde ju väga veven cocos_acc.gif
Får skylla på att jag inte var vaken.
Då blev det ju helt annat
98/108 på original och 104/147 med Hondakolven.
Skulle behöva veta vad en Sachskolv väger ändå
(70 - 80. cc)

Re: Balansfaktor på riktigt?

Postat: 03 apr 2023, 20:08
av Skåning
Ni som kan det här (själv sysslar jag mest med vevar till 4 - 6 cyl dieselmotorer -uppmätning, polering och i vissa fall riktning) vad är det som avgör vilken balansfaktor en tillverkare specat, brukar väl vara typ 50 - 85%?

Hur mycket påverkar faktorer som större borrning (högre friktion), högre komp, ökad slaglängd och rejäl varvtalsökning?

Även om det är Off-topic, men när vi ändå delvis är inne på 2T-trimning...
Vad är det optimala förhållandet mellan Borrning / Slag på en 2T motor?
Någon som testat med olika vevstakslängd / kolvbultshöjd för att minska tiden och som kolven står stilla i samband med vändning?