Puch Nevada-vraket
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Puch Nevada-vraket
Så, förra sommaren dök det upp en Nevada på marketplace bara några mil hemifrån. Bör tilläggas att jag bor i total obygd, och är inte bortskämd med objekt närmare än en dagstripp. Hursom var den ett totalt vrak. Saknade fälgar, hade nån hemsk plastig silverfärg, och gott om spår av ungdomssynder. Så jag gjorde det enda rimliga och hämtade hem den.
Väl hemma så blev den ståendes större delen av sommaren pga andra projekt, men började samla på mig lite prylar. Framåt höstkanten så gjorde jag en insats. Letade fram en pipa som egentligen byggdes till min Dakota för över 20 år sen. Horribel passform på n50, men det fick gå ändå. Slipade bort silverfärgen, lappade ihop dynan med kvalitetsgaffa från Biltema, bytte vajrar, smörjde och allt sånt. Åkte nåt varv runt byn, konstaterade att den gick horribelt dåligt, och sen åkte den in i lagårn igen.
Blir lite rörigt under hösten och förvintern, men glasblästrade lite kåpor, byggde insug, och anpassade pipan för sitt nya hem, byggde ny ljuddämpare, borrade en cylinder, och matchportade lite. Sen blev det för kallt i lagårn och jag la ner för vintern.
Väl hemma så blev den ståendes större delen av sommaren pga andra projekt, men började samla på mig lite prylar. Framåt höstkanten så gjorde jag en insats. Letade fram en pipa som egentligen byggdes till min Dakota för över 20 år sen. Horribel passform på n50, men det fick gå ändå. Slipade bort silverfärgen, lappade ihop dynan med kvalitetsgaffa från Biltema, bytte vajrar, smörjde och allt sånt. Åkte nåt varv runt byn, konstaterade att den gick horribelt dåligt, och sen åkte den in i lagårn igen.
Blir lite rörigt under hösten och förvintern, men glasblästrade lite kåpor, byggde insug, och anpassade pipan för sitt nya hem, byggde ny ljuddämpare, borrade en cylinder, och matchportade lite. Sen blev det för kallt i lagårn och jag la ner för vintern.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Re: Puch Nevada-vraket
Framåt våren så blev det en provtur med nya cylindern och lite bättre injusterad än ifjol. Den gick bra. Så pass bra att originalkopplingen slirade. Och veven glappade en par tiondelar axiellt. Så jag gjorde det enda korrekta i det läget och smällde ihop en fyrväxlad motor med treskivig koppling.
Så nu är motorkonceptet: 4vxl, 40mm cylinder med lite lagom portning på känn, 17 bing, och en abnormt lång pipa. Registret är brett, och den är inte alltför tokdrevad. Kör mest på grusvägar så har hellre lite dragkraft än toppfart. Toppar runt 75 i dagsläget och går riktigt fint. Har utöver lite däckbyten och allmän setup mest bara kört i sommar.
Sådär är aktuell status på den. Gaffeln ska gås igenom i vinter har jag tänkt, men har i övrigt inga direkta planer för den.
Så nu är motorkonceptet: 4vxl, 40mm cylinder med lite lagom portning på känn, 17 bing, och en abnormt lång pipa. Registret är brett, och den är inte alltför tokdrevad. Kör mest på grusvägar så har hellre lite dragkraft än toppfart. Toppar runt 75 i dagsläget och går riktigt fint. Har utöver lite däckbyten och allmän setup mest bara kört i sommar.
Sådär är aktuell status på den. Gaffeln ska gås igenom i vinter har jag tänkt, men har i övrigt inga direkta planer för den.
Re: Puch Nevada-vraket
Kul med ett projekt som faktiskt inte är superextremt, utan bara tar moppen tillbaka till livet.
Visst kan du få den otroligt fin framöver, men den är helt okej och motorn verkar ju att funka fint
Visst kan du få den otroligt fin framöver, men den är helt okej och motorn verkar ju att funka fint

Re: Puch Nevada-vraket
Den där pipan kommer inte att göra nån nytta, slutkonan borde vara vid fotpinnen ungefär för att rätt resonans ska uppnås, vet av egen erfarenhet.
Re: Puch Nevada-vraket
Snygga hjul det där. 

-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Re: Puch Nevada-vraket
Dags för lite uppdatering.
Större delen av 2024 var det mest finåkning. Blev många mil den sommaren, och den skötte sig galant. Lite slö, men pålitlig och mer än tillräckligt snabb för vägarna jag åker på. Men så mot sensommaren så växte hornen ut. Hade en motor i gömmorna som egentligen var tänkt till en annan moped som råkade säljas. En 4-vxl cm49 som frästs upp för ett 65cc Metrakit.
Den sattes dit ihop med samma 17mm förgasare som förrut, samt en random universalpipa och kokusantändning. Åkte bara några mil innan det blev för kallt, och säsongen var över. Gick långt ifrån sin potential, men klart piggare än gamla motorn.
Spenderade stora delar av hösten på annan ort pga jobb, men hade turen att få låna verkstadsutrymme hos en vän så jag kunde roa mig på kvällarna. Yxade ihop en snäppet bättre pipa av en pipa avsedd för nån honda.
Snidade ihop en jigg för insug passande en pwk 24.
Fick jiggen uppmätt hos en kund med mätmaskin, och jag kunde göra en modell av den.
Det var tänkt att den skulle fräsas, men ödet ville annorlunda och ett tillfälle att 3d-printa i rostfritt dök upp. Fick en miniatyr som nyckelring dessutom.
Så där är vi idag. Håller fortfarande på att laborera med bestyckning och lite detaljer, men den är körbar.
Med 14/40 i drevning och lite fet blandning så toppar den 82km/h vare sig det är uppför eller utför. Ska ändra drevning och få upp den i 90, vilket är målet för säsongen. Men sen händer det nog inte mer förrän nästa vinter. Tror jag. Kanske. Vem fan vet.
Större delen av 2024 var det mest finåkning. Blev många mil den sommaren, och den skötte sig galant. Lite slö, men pålitlig och mer än tillräckligt snabb för vägarna jag åker på. Men så mot sensommaren så växte hornen ut. Hade en motor i gömmorna som egentligen var tänkt till en annan moped som råkade säljas. En 4-vxl cm49 som frästs upp för ett 65cc Metrakit.
Den sattes dit ihop med samma 17mm förgasare som förrut, samt en random universalpipa och kokusantändning. Åkte bara några mil innan det blev för kallt, och säsongen var över. Gick långt ifrån sin potential, men klart piggare än gamla motorn.
Spenderade stora delar av hösten på annan ort pga jobb, men hade turen att få låna verkstadsutrymme hos en vän så jag kunde roa mig på kvällarna. Yxade ihop en snäppet bättre pipa av en pipa avsedd för nån honda.
Snidade ihop en jigg för insug passande en pwk 24.
Fick jiggen uppmätt hos en kund med mätmaskin, och jag kunde göra en modell av den.
Det var tänkt att den skulle fräsas, men ödet ville annorlunda och ett tillfälle att 3d-printa i rostfritt dök upp. Fick en miniatyr som nyckelring dessutom.
Så där är vi idag. Håller fortfarande på att laborera med bestyckning och lite detaljer, men den är körbar.
Med 14/40 i drevning och lite fet blandning så toppar den 82km/h vare sig det är uppför eller utför. Ska ändra drevning och få upp den i 90, vilket är målet för säsongen. Men sen händer det nog inte mer förrän nästa vinter. Tror jag. Kanske. Vem fan vet.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Re: Puch Nevada-vraket
Jag hade fel. Hade 14/38 i drevning. Med 14/32 så kom jag precis upp i 91km/h. Finns nog lite mer att hämta på asfalt, men har en bit till såna bekvämligheter.
Re: Puch Nevada-vraket
91KM/H är inte fyskan ändå 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46
Re: Puch Nevada-vraket
En trevlig tråd det här. 
