Puch Nevada-vraket

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
mattijuntunen
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Puch Nevada-vraket

Inlägg av mattijuntunen »

Så, förra sommaren dök det upp en Nevada på marketplace bara några mil hemifrån. Bör tilläggas att jag bor i total obygd, och är inte bortskämd med objekt närmare än en dagstripp. Hursom var den ett totalt vrak. Saknade fälgar, hade nån hemsk plastig silverfärg, och gott om spår av ungdomssynder. Så jag gjorde det enda rimliga och hämtade hem den.
DSC_1249.JPG
DSC_1249~2.JPG
Väl hemma så blev den ståendes större delen av sommaren pga andra projekt, men började samla på mig lite prylar. Framåt höstkanten så gjorde jag en insats. Letade fram en pipa som egentligen byggdes till min Dakota för över 20 år sen. Horribel passform på n50, men det fick gå ändå. Slipade bort silverfärgen, lappade ihop dynan med kvalitetsgaffa från Biltema, bytte vajrar, smörjde och allt sånt. Åkte nåt varv runt byn, konstaterade att den gick horribelt dåligt, och sen åkte den in i lagårn igen.
DSC_1787.JPG
DSC_1830.JPG
Blir lite rörigt under hösten och förvintern, men glasblästrade lite kåpor, byggde insug, och anpassade pipan för sitt nya hem, byggde ny ljuddämpare, borrade en cylinder, och matchportade lite. Sen blev det för kallt i lagårn och jag la ner för vintern.
DSC_2230.JPG
DSC_2235.JPG
DSC_2266.JPG
DSC_2331.JPG
DSC_3822.JPG
DSC_3245.JPG
mattijuntunen
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av mattijuntunen »

Framåt våren så blev det en provtur med nya cylindern och lite bättre injusterad än ifjol. Den gick bra. Så pass bra att originalkopplingen slirade. Och veven glappade en par tiondelar axiellt. Så jag gjorde det enda korrekta i det läget och smällde ihop en fyrväxlad motor med treskivig koppling.
DSC_3850.JPG
Så nu är motorkonceptet: 4vxl, 40mm cylinder med lite lagom portning på känn, 17 bing, och en abnormt lång pipa. Registret är brett, och den är inte alltför tokdrevad. Kör mest på grusvägar så har hellre lite dragkraft än toppfart. Toppar runt 75 i dagsläget och går riktigt fint. Har utöver lite däckbyten och allmän setup mest bara kört i sommar.
DSC_4283.JPG
DSC_4534.JPG
DSC_4540.JPG
Sådär är aktuell status på den. Gaffeln ska gås igenom i vinter har jag tänkt, men har i övrigt inga direkta planer för den.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av SS440-80 »

Kul med ett projekt som faktiskt inte är superextremt, utan bara tar moppen tillbaka till livet.
Visst kan du få den otroligt fin framöver, men den är helt okej och motorn verkar ju att funka fint :mrgreen:
Tillotson
Inlägg: 75
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av Tillotson »

Den där pipan kommer inte att göra nån nytta, slutkonan borde vara vid fotpinnen ungefär för att rätt resonans ska uppnås, vet av egen erfarenhet.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3099
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av Lolalola »

Snygga hjul det där. :thumb:
mattijuntunen
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av mattijuntunen »

Dags för lite uppdatering.

Större delen av 2024 var det mest finåkning. Blev många mil den sommaren, och den skötte sig galant. Lite slö, men pålitlig och mer än tillräckligt snabb för vägarna jag åker på. Men så mot sensommaren så växte hornen ut. Hade en motor i gömmorna som egentligen var tänkt till en annan moped som råkade säljas. En 4-vxl cm49 som frästs upp för ett 65cc Metrakit.
DSC_2168.JPG
DSC_2170.JPG
Den sattes dit ihop med samma 17mm förgasare som förrut, samt en random universalpipa och kokusantändning. Åkte bara några mil innan det blev för kallt, och säsongen var över. Gick långt ifrån sin potential, men klart piggare än gamla motorn.

Spenderade stora delar av hösten på annan ort pga jobb, men hade turen att få låna verkstadsutrymme hos en vän så jag kunde roa mig på kvällarna. Yxade ihop en snäppet bättre pipa av en pipa avsedd för nån honda.
20241010_210811.jpg
Snidade ihop en jigg för insug passande en pwk 24.
20241008_195136.jpg
Fick jiggen uppmätt hos en kund med mätmaskin, och jag kunde göra en modell av den.
modell.png
Det var tänkt att den skulle fräsas, men ödet ville annorlunda och ett tillfälle att 3d-printa i rostfritt dök upp. Fick en miniatyr som nyckelring dessutom.
Snapchat-101057767.jpg
IMG_20250416_122831571_HDR.jpg
Så där är vi idag. Håller fortfarande på att laborera med bestyckning och lite detaljer, men den är körbar.
IMG_7088.jpg
Med 14/40 i drevning och lite fet blandning så toppar den 82km/h vare sig det är uppför eller utför. Ska ändra drevning och få upp den i 90, vilket är målet för säsongen. Men sen händer det nog inte mer förrän nästa vinter. Tror jag. Kanske. Vem fan vet.
mattijuntunen
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av mattijuntunen »

Jag hade fel. Hade 14/38 i drevning. Med 14/32 så kom jag precis upp i 91km/h. Finns nog lite mer att hämta på asfalt, men har en bit till såna bekvämligheter.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 1717
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av ESGEE »

91KM/H är inte fyskan ändå :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
mattijuntunen
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 aug 2023, 19:46

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av mattijuntunen »

ESGEE skrev: 01 maj 2025, 14:31 91KM/H är inte fyskan ändå :D
Eller hur? :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3099
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Nevada-vraket

Inlägg av Lolalola »

En trevlig tråd det här. :thumb:
Skriv svar